Rynek wytrzymałych notebooków odrabia straty
W 2010 roku sprzedaż wytrzymałych komputerów przenośnych wzrosła w Europie o 4 proc. - wynika z raportu przygotowanego przez analityków VDC Research. Większość wyprodukowanych notebooków trafiła do sektora prywatnego.
W 2009 roku sprzedaż wytrzymałych komputerów spadła o 20 proc., do 186 milionów euro. Według danych VDC Research w ubiegłym roku rynek odrabiał straty i zakończył go z 4 proc. wzrostem. Oznacza to, że sektor publiczny i prywatny zaczyna znowu inwestować w zakup odpornych notebooków. Na powrót do poziomu sprzedaży z 2008 roku - jak wynika z raportu - potrzeba jeszcze 3 lat.
Skutki kryzysu
W sytuacji gwałtownego załamania sprzedaży w 2009 roku, producenci zaczęli obniżać ceny oferowanych notebooków. Odbudowa rynku - jak pokazuje badanie - nie oznacza stabilizacji cen urządzeń. Będą one spadać średnio o 3,4 proc. rocznie. Zdaniem analityków VDC Research wymusi to zmianę strategii sprzedaży wśród producentów wytrzymałych komputerów przenośnych, którzy zaczną konkurować nie tylko jakością oferowanych urządzeń, ale i ich ceną.
Główni odbiorcy urządzeń
Największym odbiorcom wytrzymałych notebooków jest sektor prywatny, do którego trafia 60 proc. wyprodukowanych urządzeń. W latach 2011 - 2014 największy wzrost zanotuje sprzedaż do firm transportowych, która zwiększy się o 12 proc.
Główni gracze
Z danych VDC Research za trzeci kwartał 2010 roku wynika, że największym graczem pozostaje Panasonic, producent linii wytrzymałych notebooków Toughbook. Firma ta posiada 68 proc. udział w rynku i wyprzedza siedmiokrotnie drugiego na liście Della. Trzecim graczem z 6 proc. udziałem jest firma Getac, która zdobyła udział na rynku europejskim głównie dzięki agresywnej polityce cenowej.