Ulubione notebooki Polaków
Jakich laptopów poszukują Polacy? Którzy producenci cieszą się największym uznaniem, jaki powinien być notebook idealny i ile powinien kosztować? Przedstawiamy raport o sprzedaży notebooków w 2009 roku.
Badanie predyspozycji klientów przeprowadzono na podstawie zapytań w porównywarce Skąpiec.pl. Badaniem objęte zostały 4 kwartały 2009 roku uwzględniając preferencje konsumentów w zakresie matrycy, procesora, pojemności dysku twardego, pamięci RAM a także marki. Odrębną analizowaną kategorią był poziom cen notebooków.
Rok konsolidacji?
Pomimo, że czołówka prezentuje się identycznie jak rok wcześniej, nastąpiło wyraźne spłaszczenie różnic pomiędzy liderem, a kolejnymi miejscami w naszym rankingu. Najbardziej poszukiwaną marką był w minionym roku sprzęt firmy Asus (18,93 proc. zapytań), wiceliderem był HP (18,78 proc.), zaś kolejne miejsca zajęły Toshiba (14,96 proc.), Acer (10,45 proc.) i Lenovo (10,16 proc.).
Wyraźnie pokazuje to brak zróżnicowania oferty poszczególnych producentów zarówno pod względem technologii (dominacja Intela) jak i wzornictwa (wszechobecny lakier fortepianowy). W tej sytuacji podstawowym kryterium wyboru staje się cena i w dalszej kolejności marketingowa siła marki.
Nadal dominuje mainstream Laptop uniwersalny - to wciąż najczęstsze wskazanie internautów. Podobnie jak w poprzednim roku szukamy zatem niedrogiego sprzętu, z wyświetlaczem o przekątnej 15,4 cali z nieco większym dyskiem (250GB) i pamięcią (2-4 GB) która zaspokoi wymagania najnowszych systemów operacyjnych. Takiego sprzętu poszukuje blisko 60 proc. badanych.
Zgodnie z przewidywaniami, hitem minionego roku okazały się netbooki, które cieszyły się zainteresowaniem 13 proc. internautów - zdecydowanie większym niż subnotebooki o przekątnej ekranu 12 cali (2,8 proc.) czy nieco większe 13,3 calowe modele (5,2 proc. wskazań). Co ciekawe, laptopy największe - powyżej 17 cali - zainteresowały prawie 15 proc. badanych internautów.
Wygrani i przegrani
W czasach spowolnienia gospodarczego i presji cenowej większość producentów nie wykazuje skłonności do odważnych premier, a wygrywają ci, którzy mają atrakcyjne portfolio i konkurencyjne ceny. Stąd zapewne umocnienie się liderów rynku i wyrównanie stawki.
Spektakularnych zmian nie było, choć na uwagę zasługuje wzrost zainteresowania sprzętem Dell i minimalny spadek Samsunga. Po rozstaniu z Siemensem firma Fujitsu nadal nie zdołała odzyskać utraconej pozycji wzbudzając zainteresowanie zaledwie 2,15 proc. badanych.
Pozycja firmy Intel na rynku komputerów przenośnych jest nadal dominująca. Dzięki wprowadzeniu nowych procesorów Atom i serii CULV powiększyła ona stan posiadania. Już ponad 90 proc. zapytań dotyczyło właśnie procesorów tej firmy. Pomimo pojawienia się nowości nadal największym zainteresowaniem cieszyły się procesory Core 2 Duo. Udziały w liczbie zapytań pozostałych procesorów pozostawały na podobnych poziomach, przy czym zainteresowanie procesorem Turion konkurencyjnej firmy AMD ustabilizowało się na poziomie 6 proc .
Wciąż niskie ceny
Pomimo wahań kursu złotego miniony rok nie przyniósł istotnych podwyżek w segmencie laptopów. Co więcej, pojawiły się nawet wyprzedaże na których można byłoby nabyć sprzęt o przyzwoitych parametrach technicznych poniżej 1500 zł.
Nadal więc granicą od której spada zainteresowanie notebookiem jest cena 4000 zł. Laptopy w cenie powyżej 4500 zł praktycznie są marginesem rynku. Patrząc na cały okres badania, największym zainteresowaniem cieszyły się notebooki w przedziale cenowym 1400-2000 zł.
Prognoza na 2010
Obecny rok pomimo wciąż niepewnej sytuacji gospodarczej, z uwagi na pojawienie się nowych technologii, może przynieść ożywienie na rynku. Możemy spodziewać się np. premier nowych procesorów Atom, upowszechnienia lekkich, pełnowartościowych notebooków CULV, pojawienia się tabletów i urządzeń MID oraz Upowszechnienia mobilnych wersji procesorów core i5 i i7
Najbardziej pożądanymi notebookami będą urządzenia firm Asus, HP i Toshiba w cenie poniżej 3000 zł z procesorem Core 2 Duo T7500 (2,2 GHz), matrycą 15,4 cala (1440x900), dyskiem twardym 250-320 GB i pamięcią RAM 2-4 GB.