Wiemy, kiedy może odbyć się lot kolejnego prototypu statku Starship od SpaceX
Na to wskazuje pozwolenie wydane SpaceX przez Amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa (FAA). SN9 jest już na stanowisku startowym, ale najpierw czeka nas kluczowy test statyczny.
Po niemal udanym locie prototypu o oznaczeniu SN8, zebraniu i przeanalizowaniu przez inżynierów cennych danych, teraz nadszedł najwyższy czas na kolejny test. SN9 ma polecieć jeszcze wyżej. Z dokumentu wydanego przez FAA wynika, że SpaceX ma pozwolenie na lot statkiem na nieograniczoną wysokość. Nie spodziewajmy się jednak sięgnięcia orbity, bo prototyp nie jest jeszcze na to gotowy, ale całkiem możliwe, że poleci na ponad 20 kilometrów. Na załączonej animacji możecie zobaczyć, jak może wyglądać lot SN9.
SpaceX na razie nie podaje żadnych szczegółów tego wydarzenia. Fani firmy, którzy śledzą na bieżąco sytuację w teksańskim ośrodku w Boca Chica, uważają jednak, że test statyczny SN9 może odbyć się dziś lub jutro, a w piątek (8.01) pierwszy lot. Oczywiście, będzie on uzależniony od pomyślnego przebiegu testu. Jeśli pojazd i silniki nie wytrzymają testów, będziemy mogli zapomnieć o starcie i pozostanie nam czekać na prototyp SN10.
Pełnowymiarowy Starship ma być gotowy do misji kosmicznych pod koniec bieżącego roku. W drugiej połowie roku może nastąpić pierwszy jego lot orbitalny. W 2022 roku może odbyć się już pierwszy lot załogowy wokół Księżyca, a w 2023 roku pierwsi astronauci mogą wylądować statkiem na powierzchni Srebrnego Globu. Według Elona Muska, pierwszy bezzałogowy lot na Marsa ma odbyć się w 2024 roku, a załogowy dwa lata później.
W kolejnych miesiącach powinniśmy też zobaczyć pierwsze testy rakiety SuperHeavy, która ma pozwolić wynosić pojazd Starship w przestrzeń kosmiczną i realizować dalekie misje załogowe. Wydaje się, że SpaceX ma co najmniej 2 miesiące opóźnienie w realizacji planów, szczególnie jeśli chodzi o rakietę SuperHeavy, ale eksperci uważają, że firmie uda się pokonać trudności i dotrzymać wcześniej ustalonych terminów.
Źródło: GeekWeek.pl/SpaceNews/FAA / Fot. LabPadre