Astoria to najstarszy pływający statek wycieczkowy na świecie. Czy rzeczywiście trafi na złom?

Media na całym świecie obiega informacja o zakończeniu kariery i przeznaczeniu na złom najstarszego pływającego dotychczas statku - Astorii zbudowanej w 1948 roku. Właściciel zaprzecza doniesieniom o smutnym końcu 75-letniej jednostki.

Astoria w 2017 roku. Co stanie się z najstarszym statkiem na świecie?
Astoria w 2017 roku. Co stanie się z najstarszym statkiem na świecie?Niels Johannes/CC BY-SA 4.0Wikimedia

Na początku tygodnia media na całym świecie obiegła informacja o zakończeniu służby Astorii po 75 latach. Z portu w Rotterdamie statek miał wypłynąć w swój ostatni rejs do tureckiego miasta Aliaga, gdzie rzekomo miał być rozebrany na części. Rzecznik firmy będącej właścicielem jednostki — The Roundtable LLC z siedzibą w Puerto Rico — twierdzi, że doniesienia brokerów są nieprawdziwe.

Błędna informacja rozniosła się z powodu zamiany statusu statku na "do złomowania" przez S&P Global’s International Ships Register. Jak dowiedział się portal TredeWings, trwają negocjacje w sprawie sprzedaży statku, podczas których Astoria w dalszym ciągu będzie użytkowana.

Astoria to najstarszy na świecie pływający statek. Ma burzliwą historię

Historia statku sięga końcówki II wojny światowej, kiedy w 1944 szwedzko-amerykańska linia zamówiła statek w szwedzkiej stoczni AB Gotaverken. Statek pod nazwą "Sztokholm" wyposażony we wzmocniony kadłub (miał radzić sobie z lodem podczas transatlantyckich rejsów) wypłynął w swój pierwszy rejs w 1948 roku, stając się pierwszym na świecie powojennym statkiem pasażerskim.

Statek tuż po wybudowaniu pod nazwą Sztokholm
Statek tuż po wybudowaniu pod nazwą Sztokholmdomena publiczna

26 lipca 1956 na wodach Oceanu Atlantyckiego doszło do zderzenia Sztokholmu z włoskim statkiem Andrea Doria (zbudowany w 1953 roku). Zginęło wówczas łącznie 51 osób na obu statkach. Sztokholmowi, mimo dużych zniszczeń, udało się nie tylko utrzymać na powierzchni, podczas gdy Andrea Doria poszła na dno, ale także uratować życie 327 pasażerów i 245 osób załogi zatopionego statku.

Sztokholm po zderzeniu ze statkiem Andrea Doria
Sztokholm po zderzeniu ze statkiem Andrea DoriaBundesarchiv, Bild 183-71706-0047 / Schaar, Helmut / CC-BY-SA 3.0Wikimedia

W 1960 roku statek sprzedano firmie VEB Deutsche Seereederei z NRD. Przemianowany na Volkerfreundschaft został statkiem partii komunistycznej.

Po kolejnych zmianach właściciela, w 1994 statek przebudowano na nowoczesny wycieczkowiec i wypłynął pod nazwą Italia Prima. Nazwę Astoria jednostka zyskała dopiero w 2015 roku dzięki Cruise & Maritime Voyages (CMV) z siedzibą w Wielkiej Brytanii, która czarterowała statek.

W połowie 2021 roku Astorię nabyła firma The Roundtable LCC powiązana z Brockiem Piercem - miliarderem, który dorobił się na kryptowalutach. Miała pływać jako statek wycieczkowy, ale firma zrezygnowała z tego planu i ponownie wystawiła statek na sprzedaż.

Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby statek nie został sprzedany na złom.
powiedział rzecznik The Roundtable LCC
Ołów i szkło. Witrażowe dziedzictwo czeka kryzys?AFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas