Hobbici istnieli naprawdę. Żyli na Ziemi setki tysięcy lat temu

Naukowcy odkryli ich zdaniem najmniejszą w historii kość ramienia dorosłego człowieka, co rzuca światło na grupę tajemniczych ludzi "hobbitów", którzy żyli na Ziemi tysiące lat temu. Czyżby Tolkien miał rację?

Screen z filmu Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia. Wygląda na to, że hobbici istnieli naprawdę /New Line Cinema/WingNut Films/Collection Christophel /East News

Archeolodzy pracujący na indonezyjskiej wyspie Flores, wchodzącej w skład Małych Wysp Sundajskich, dokonali niewiarygodnego odkrycia - znaleźli "zadziwiająco małą" kość ramienną i dwa skamieniałe zęby. Jak wyjaśnia jeden z nich, Yousuke Kaifu z Uniwersytetu Tokijskiego w Japonii, kiedy po raz pierwszy zobaczyli tę małą kość ramienną, byli przekonani, że należy do dziecka. Tymczasem analiza sugeruje, że szczątki należały do drobnych, ale dorosłych osobników.

Mniejszych nawet od Homo floresiensis - enigmatycznego gatunku ludzkiego, przez skojarzenia z postaciami z dzieła J.R.R. Tolkiena nazwanego przez odkrywców "hobbitem". Szczątki H. floresiensis odkryto po raz pierwszy w 2003 roku w odległej jaskini we Flores, stąd też nazywa się go również Człowiekiem z Flores. Ten starożytny gatunek był niewielkiego wzrostu, mierzył około 106 cm, a w ciągu ostatnich dwudziestu lat stał się przedmiotem długich debat ze względu na swoje tajemnicze pochodzenie.

Hobbici naprawdę żyli kiedyś na Ziemi

"Nowe" szczątki analizowane przez naukowców w publikacji na łamach magazynu Nature Communications, zostały odkryte w Mata Menge, miejscu na świeżym powietrzu niedaleko lokacji, w której znaleziono szczątki H. floresiensis. Badacze podejrzewają, że ci jeszcze mniejsi ludzie - niżsi o jakieś 6 cm - mogli być wczesnymi krewnymi H. floresiensis, którzy zostali zniszczeni około 50 tys. lat temu, mniej więcej w czasie, gdy współczesny człowiek (Homo sapiens) zaczął przybywać do Azji.

Sugerują też, że wszyscy "hobbici" mogli pochodzić od innego wymarłego gatunku ludzkiego, znanego jako Homo erectus - często uważanego za bezpośredniego przodka współczesnego człowieka. Zwłaszcza że jeden z dwóch znalezionych zębów wykazuje cechy cechy zgodne z wczesnym H. erectus znalezionym na pobliskiej wyspie Jawa.

Co wiemy o mniejszych krewnych H. floresiensis?

Niemniej, jak podkreśla prof. Adam Brumm z Australijskiego Centrum Badań nad Ewolucją Człowieka przy Uniwersytecie Griffith, historia ewolucyjna homininów z Flores jest nadal w dużej mierze nieznana.

Jego zdaniem nowe skamieliny zdecydowanie sugerują jednak, że historia "Hobbitów" rzeczywiście zaczęła się, gdy grupa wczesnych azjatyckich homininów, znanych jako Homo erectus, w jakiś sposób została odizolowana na tej odległej indonezyjskiej wyspie, być może milion lat temu i przeszła dramatyczną redukcję rozmiaru ciała w czasie.

Dowiedz się więcej na temat: Hobbit | hominin