Latający lotniskowiec kończy testy. Gigant pobił kolejny rekord

Stratolaunch Roc jest nazywany "latającym lotniskowcem", gdyż jego zadaniem jest wynoszenie na duże wysokości podczepionych do niego rakiet czy innych pojazdów kosmicznych. Ma być dla nich czymś w rodzaju "podniebnego lotniska", dzięki czemu mają się wielokrotnie obniżyć koszty lotu w kosmos.

Stratolaunch Roc powstał z części dwóch Boeingów 747-400 /zdjęcie: Stratolaunch Systems
Stratolaunch Roc powstał z części dwóch Boeingów 747-400 /zdjęcie: Stratolaunch Systemsdomena publiczna

Największy na świecie samolot Stratolaunch Roc zakończył właśnie swój siódmy lot testowy i tym razem wzniósł się na rekordową dla siebie wysokość 8200 metrów. Start "latającego lotniskowca" odbył się na na pustyni Mojave, a sam lot trwał trzy godziny. Inżynierowie ze spółki Stratolaunch Systems byli bardzo zadowoleni z przebiegu testu. Samolot po raz pierwszy wzniósł się w powietrze ze specjalnym zaczepem do podwieszania pojazdu hipersonicznego Talon-A. Okazało się, że mimo tego lot był stabilny i w jego trakcie gigantyczny samolot zachował wszystkie właściwości aerodynamiczne niezbędne do swoich przyszłych misji.

Wykonany z aluminium i włókna węglowego, zaczep pod "latającym lotniskiem" waży 3 629 kg i zajmuje 4,3 m środkowej rozpiętości skrzydeł Stratolaunch Roc /zdjęcie: Stratolaunch  Systems.
Wykonany z aluminium i włókna węglowego, zaczep pod "latającym lotniskiem" waży 3 629 kg i zajmuje 4,3 m środkowej rozpiętości skrzydeł Stratolaunch Roc /zdjęcie: Stratolaunch Systems.domena publiczna

Latające lotnisko dla pojazdów kosmicznych Elona Muska

Ten szokująco wyglądający samolot-lotnisko po raz pierwszy został zaprezentowany w maju 2017 roku, a swój pierwszy lot wykonał 13 kwietnia 2019 roku. 

Stratolaunch Roc ma być latającym lotniskowcem dla innych pojazdów i obniżyć koszty lotu w kosmos /zdjęcie: Stratolaunch Systems
Stratolaunch Roc ma być latającym lotniskowcem dla innych pojazdów i obniżyć koszty lotu w kosmos /zdjęcie: Stratolaunch Systemsdomena publiczna

To zupełnie nowatorska konstrukcja. Powietrzny gigant to w rzeczywistości połączone ze sobą dwa jumbo-jety. Spółka Stratolaunch Systems zakupiła używane samoloty pasażerskie Boeing 747-400 i wykorzystała ich silniki, awionikę, a także części pokładu i podwozia. W efekcie powstał samolot, który ma największą rozpiętość skrzydeł na świecie.

Porównanie rozpiętości skrzydeł samolotu Stratolaunch z innymi dużymi samolotami / źródło: Stratolaunch Systems
Porównanie rozpiętości skrzydeł samolotu Stratolaunch z innymi dużymi samolotami / źródło: Stratolaunch Systemsdomena publiczna

Najważniejsze parametry samolotu Stratolaunch Roc:

  • rozpiętość skrzydeł: 117 m
  • masa całkowita: 540 t (łącznie z podwieszoną rakietą)
  • napęd: 6 silników odrzutowych o ciągu 265-282 kN
  • zasięg: 2200 km (podczas misji z wyniesieniem ładunku na orbitę)
  • wymagany pas startowy: 3,7 km

Tanie loty na orbitę

W 2020 roku spółka Stratolaunch Systems po raz pierwszy zaprezentowała pojazd hipersoniczny o nazwie Talon-A, który ma wkrótce startować z "powietrznego lotniskowca". Będzie on wykorzystywany do krótkich lotów hipersonicznych. Startować może zarówno z samolotu Stratolaunch, jak i ze zwykłego pasa startowego na lotnisku.

Talon-A może zostać podczepiony do samolotu Stratolaunch / zdjęcie: Stratolaunch Systems
Talon-A może zostać podczepiony do samolotu Stratolaunch / zdjęcie: Stratolaunch Systemsdomena publiczna

Talon-A ma długość 8,5 metra, rozpiętość skrzydeł 3,4 metra, a waży 2722 kg. Inżynierowie Stratolaunch twierdzą, że hipersoniczny samolot będzie w stanie osiągnąć prędkość sześciu Machów. Podczas jednego lotu powietrzny lotniskowiec Stratoulanch będzie mógł zabierać ze sobą nawet trzy Talony-A, a następnie je uwalniać na podobnej zasadzie jak myśliwiec, który odpala pociski rakietowe.  

"Wydarzenia": Wojskowe ćwiczenia na Mazurach. Polskim żołnierzom towarzyszą sojusznicy z NATOPolsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas