Rusłan znów poleciał. Nowa wersja największego samolotu świata
Okazuje się, że firma Antonov Airlines zakończyła wieloletni, skomplikowany projekt gruntownej modernizacji jednego ze swoich legendarnych samolotów transportowych An-124-100 Rusłan o numerze seryjnym 0706. To właśnie ta maszyna kilka dni temu była widziana nad Kijowem, a później udała się do niemieckiego miasta Lipsk.

Obecnie największy samolot transportowy świata, a mianowicie An-124-100 Rusłan o numerze seryjnym 0706, przetrwał ponad trzy lata wojny na podkijowskim lotnisku, gdzie przechodził ważną modernizację. Nie sięgnęły go nie tylko rosyjskie drony kamikadze, ale nawet pociski balistyczne czy hipersoniczne. Kilka dni temu, maszyna była widziana na niebie ponad stolicą Ukrainy.
Rusłan bezpiecznie oddalił się od serca wojny, przeleciał nad Polską i wylądował na lotnisku w niemieckim Lipsku, gdzie bezpiecznie inżynierowie z firmy Antonov Airlines będą mogli kontynuować prace nad jego modernizacją. Rozpoczęła się ona w 2021 roku, ale została chwilowo wstrzymana w 2022 roku, ze względu na pełnoskalową inwazję Rosji. Obecnie samolot zyskał nowe możliwości, które bardzo przydadzą się podczas np. transportu broni.
Ukrywali nową wersję największego samolotu świata
Dotychczas kilka sztuk An-124 Rusłan dostarczało broń z różnych krajów świata na lotnisko w rzeszowskiej Jasionce. Możemy spodziewać się, że samolot teraz będzie mógł dostarczyć jeszcze więcej broni do Kijowa. Przypominamy, że USA z dowództwem NATO uzgodniły wielki projekt zakupu sprzętu wojskowego dla Ukrainy. W jego ramach SZU mają dostać aż 17 systemów Patriot i pociski dalekiego zasięgu. Wartość umowy opiewać ma na 50 miliardów dolarów.
Jeszcze do niedawna tytuł największego samolotu transportowego na świecie należał do AN-225 Mrija, ale jedyny egzemplarz został zniszczony na lotnisku Kijów-Hostomel w pierwszych dniach rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Jednostka wyposażona była w sześć silników, mogła się pochwalić długością 84 metrów, rozpiętością skrzydeł przekraczającą 88 metrów i imponującą ładownią o wymiarach 43 x 6,4 x 4,4 m, gdzie można było umieścić nawet 250 ton ładunku.
An-124-100 Rusłan ma nowe możliwości transportu ładunków
Obecnie tytuł największego dzierży AN-124 Rusłan. Jest to maszyna produkcji radzieckiej, zaprojektowana w biurze konstrukcyjnym Antonova. Została oblatana już w 1982 roku. Czterosilnikowy gigant posiada dwuprzepływowe silniki odrzutowe Łotariew D-18T, 229,75 kN ciągu każdy.
Wymiary imponują, bo mówimy tutaj o 69,1 metra długości, 73,3 metra rozpiętości skrzydeł i 628 metrów kwadratowych powierzchni nośnej. Na pokładzie znajduje się ogromna, częściowo hermetyzowana ładownia, o wymiarach 36,5 x 6,4 × 4,4 metra i kubaturze 1160 metrów sześciennych (maksymalna masa ładunku to 150 ton).
Samolot może osiągnąć prędkość maksymalną 850 km/h (prędkość przelotowa 750 km/h, a minimalna 245 km/h) i pułap 12000 metrów (pułap praktyczny 9500 metrów), a jego maksymalny zasięg wynosi nieco ponad 16 tysięcy kilometrów. Co równie ważne, solidna konstrukcja 24-kołowego podwozia chowanego do kadłuba sprawia, że AN-124 Rusłan może lądować nawet na lotniskach o słabej infrastrukturze i na nieprzygotowanych bądź nieutwardzonych pasach czy zmrożonym śniegu.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub GeekWeek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!