AN-124 Rusłan wylądował w Łodzi. To największy samolot na świecie

Chociaż jego wizyta w Polsce była owiana tajemnicą, ten gigant po prostu nie jest w stanie wylądować niedostrzeżony. AN-124 Rusłan, czyli największy samolot na świecie, po raz kolejny zawitał na łódzkie lotnisko.

An-124 Rusłan to obecnie największy samolot transportowy na świecie
An-124 Rusłan to obecnie największy samolot transportowy na świecieNASA/Dimitrios GerondidakisWikimedia

Jeszcze do niedawna tytuł największego samolotu transportowego na świecie należał do AN-225 Mrija, ale jedyny egzemplarz został zniszczony na lotnisku Kijów-Hostomel w pierwszych dniach rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Jednostka wyposażona była w sześć silników, mogła się pochwalić długością 84 metrów, rozpiętością skrzydeł przekraczającą 88 metrów i imponującą ładownią o wymiarach 43 x 6,4 x 4,4 m, gdzie można było umieścić nawet 250 ton ładunku. I chociaż prezydent Wołodymyr Zełenski zapowiedział odbudowę AN-225 Mrija, do czasu jej realizacji największym samolotem transportowym pozostaje AN-124 Rusłan.

AN-124 Rusłan w Łodzi. Po co przyleciał?

I to właśnie ten model wylądował wczoraj na lotnisku w Łodzi i jak informuje rzecznika Portu Lotniczego, Wioletta Gnacikowska, jest to już jego trzecia wizyta, a poprzednie dwie miały miejsce w 2017 roku. Jego przylot był utrzymywany w tajemnicy, więc śmiało można zakładać, że ma coś wspólnego z pomocą dla Ukrainy, ale lotnisko odmówiło podania jakichkolwiek informacji na temat celu wizyty:

Cel wizyty tego samolotu jest objęty tajemnicą, jak również trasa przelotu - na ten temat nie udzielamy żadnych informacji
mówi Gnacikowska, cytowana przez tvn24.pl.

Nie ma większego niż AN-124 Rusłan

An-124 Rusłan to czterosilnikowy (dwuprzepływowe silniki odrzutowe Łotariew D-18T, 229,75 kN ciągu każdy) odrzutowy samolot transportowy produkcji radzieckiej, zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Antonowa, który został oblatany już w 1982 roku. I chociaż jest nieco mniejszy niż AN-225 Mrija, to jego wymiary wciąż imponują, bo mowa o 69,1 m długości, 73,3 m rozpiętości skrzydeł i 628 m² powierzchni nośnej. Na pokładzie znajduje się ogromna, częściowo hermetyzowana ładownia, o wymiarach 36,5 x 6,4 × 4,4 m i kubaturze 1160 m³ (maksymalna masa ładunku to 150 ton).

Samolot może osiągnąć prędkość maksymalną 850 km/h (prędkość przelotowa 750 km/h, a minimalna 245 km/h) i pułap 12000 m (pułap praktyczny 9500 m), a jego maksymalny zasięg wynosi nieco ponad 16 tys. km. Co równie ważne, solidna konstrukcja 24-kołowego i chowanego do podwozia kadłuba sprawia, że AN-124 Rusłan może lądować nawet na lotniskach o słabej infrastrukturze i na nieprzygotowanych bądź nieutwardzonych pasach czy zmrożonym śniegu.

Mało tego, możliwe jest pochylenie całego kadłuba do przodu i załadunek za pomocą pojazdów wjeżdżających do ładowni prosto z płyty lotniska, bez użycia dodatkowych ramp i podnośników. Na wyposażeniu maszyny są też dwa agregaty APU umożliwiające samodzielne uruchamianie silników maszyny, nawet w przypadku braku urządzeń rozruchowych na danym lotnisku, co zapewnia jednostce dużą niezależność od wyposażenia lotnisk.

Czy na świecie może zabraknąć prądu?INTERIA.PL
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas