Naukowcy znaleźli „ciemną materię” raka. To największy przełom w odkryciu leku na chorobę

Naukowcy zrobili ogromny krok w znalezieniu lekarstwa na raka. Odkryli właśnie tajemniczą „ciemną materię” w ludzkim organizmie, która wpływa na rozwój choroby. Sami badacze nazywają to jednym z największych przełomów w historii badań nad znalezieniem leku na raka.

• Przełom w leczeniu raka mogą przynieść dwa badania, których wyniki opublikowano na łamach czasopisma Nature.
  • Międzynarodowa grupa naukowców szukała powodów występowania różnic między komórkami nowotworowymi w obrębie tych samych guzów raka.
  • Badania wykazały, że za rozwój raka nie odpowiadają tylko mutacje DNA, ale także dodatkowy poziom aktywności genów nowotworowych w guzach. Tę aktywność naukowcy nazwali "czarną materią".
  • Wiedza, że kontrola genów odgrywa kluczową rolę w rozwoju raka, to niejako odkrycie nauki walki z rakiem na nowo. Otwierają się zupełnie nowe możliwości, których lekarze do tej pory nie zauważali.

"Ciemna materia" i epigenetyka odpowiadają za raka

Międzynarodowy zespół naukowców w swoich dwóch badaniach dokonał sensacyjnego odkrycia. Zaobserwowali oni, że za mutację raka jelita odpowiadają nie tylko mutacje genów w DNA, ale także sama kontrola tych genów zwana epigenetyką.

Naukowcy dowiedzieli się, że epigenetyka genomów w guzach raka odpowiada w znacznym stopniu za rozwój i agresywność choroby. Już wcześniej medycyna zakładała wpływ epigenetyki na nowotwory, jednak nowe informacje pokazują jego faktyczną skalę. W pierwszych badaniach naukowcy zobaczyli, że zmiany epigenetyczne nie tylko często występują w komórkach nowotworowych, ale także dziedziczą się wraz z ich podziałem, wpływając na szybszą mutację raka. Wpływ genomów na rozwój choroby jest tak duży, że naukowcy określili go mianem "ciemnej materii", bo przeczy dotychczasowej nauce leczenia raka.

Wyniki pierwszych badań dowodzą, że za rozwój raka nie odpowiadają tylko nieodwracalne mutacje DNA. Poświadczyły to także drugie badania, według których tylko 2% mutacji DNA odpowiada za ewolucję komórek nowotworowych. Za to więc czy rak będzie się rozwijał i czy będzie agresywny, odpowiadają w znacznym stopniu zmiany epigenetyczne, które można kontrolować.

Co to oznacza w dziedzinie walki z rakiem?

Wyniki obu badań całkowicie redefiniują leczenie nowotworów. Mutacje DNA stanowią fundament w zachorowaniu i początkowym rozwoju raka. Jednak teraz wiadomo, że późniejsze zachowanie komórek nowotworowych to w znacznym stopniu kwestia epigenetyki. Dzięki temu lekarze mogą poznać odpowiedź na to, czemu testy DNA nie zawsze przewidują reakcję nowotworu na leczenie, dając im możliwość skuteczniejszego dostosowania leczenia do potrzeb pacjentów.

Dzięki temu, że zmiany epigenetyczne są odwracalne w przeciwieństwie do mutacji DNA, możliwe, że odkryty został sposób ostatecznego zwalczania raka.

Dowiedz się więcej na temat: Medycyna | leczenie raka | genetyka | epigenetyka