Nowotwór może zmieniać wygląd jak kameleon. Naukowcy mają podejrzenia jak to robi

Znalezienie leku na raka to Święty Graal medycyny. Naukowcy poświęcają lata, aby odkryć kolejne tajemnice tej choroby, zbliżając się do jej całkowitego wyleczenia. Teraz nowe odkrycie rzuca światło na sposoby kamuflowania się nowotworu. Niektóre rodzaje raka krwi mogą bowiem zmieniać wygląd swoich komórek, stając się znacznie trudniejszym do wykrycia.

• Zaskakujących obserwacji dokonali naukowcy z Uniwersytetu w Birmingham i Uniwersytetu w Newcastle w Wielkiej Brytanii oraz Centrum Księżniczki Máximy w Holandii.
  • Badali oni specyfikę różnych rodzajów białaczki, w której komórki nowotworowe adaptują się do sposobów leczenia.
  • Komórki białaczki mogą bowiem zmieniać swój wygląd, a nawet pełnione funkcje co znacznie utrudnia walkę z nią.
  • Naukowcy poznali właśnie, w jaki sposób komórki nowotworowe białaczki mogą się zmieniać, co może pomóc leczyć chorobę w przyszłości.

Rak zmieniający się jak kameleon

Mimo że leczenie raka w ostatnich latach poczyniło duży postęp, wciąż pozostają zagadki, które uniemożliwiają jego całkowite zlikwidowanie. Jedną z nich jest to, w jaki sposób niektóre komórki raka krwi mogą całkowicie zmieniać swój wygląd czy funkcjonowanie w trakcie leczenia.

Taką specyficzną umiejętność posiadają komórki białaczki. Poddawane immunoterapii potrafią całkowicie zahamować produkcję swoich białek. Przez to leczenie staje się bezwartościowe. Czasem komórki potrafią nawet przyjąć charakterystykę zupełnie innego rodzaju nowotworu, zmieniając zarówno właściwości, jak i wygląd.

Leczenie nowotworów umiejących tak się zmieniać jest nie tylko trudne, ale także niebezpieczne dla pacjenta. Można przez nie wybrać niezgodną terapię, która pogorszy sytuację chorego.

Jak powstrzymać zmieniającego się raka?

Do tej pory wiadomo było, że możliwość tak gwałtownych zmian w komórkach białaczki powodował gen określony jako MLL. Uzbrojeni w taką wiedzę, naukowcy z uniwersytetów w Wielkiej Brytanii i Holandii postanowiła odkryć faktyczne powody specyficznej umiejętności komórek białaczki.

Przebadali DNA nowotworów dwunastu dzieci i dorosłych, które charakteryzowało się zmianami w genie MLL. Dzięki swoim badaniom odkryli poszlakę, która może dać odpowiedź, czemu niektóre komórki białaczki mają tak rozwinięte umiejętności adaptacji.

Wskazuje to, że dokładnych informacji na temat umiejętności adaptacji białaczki należy szukać w strukturze szpiku kostnego. Według badań sama chemioterapia może także powodować zmiany genetyczne w szpiku, które aktywują w komórkach białaczki umiejętność adaptacji. Naukowcy chcą teraz dokładnie zbadać szpik kostny u chorych, pod kątem znalezienia co dokładnie w ich strukturze wywołuje zmiany adaptacyjne. Dzięki temu będą w stanie, wypracować metodę usuwania ich przy leczeniu, co sprawi, że zabiegi będą bardziej skuteczne.

Dowiedz się więcej na temat: Medycyna | raki | Nowotwór | białaczka | leczenie raka