Stres i szwankujące zdrowie psychiczne? Mogą pomóc gry wideo

Współczesne gry wideo coraz częściej oferują duże otwarte światy, zapewniając graczom ogromne szczegółowe wirtualne przestrzenie do eksploracji. Nowe badania pokazują, że takie tytuły to nie tylko dobra zabawa, bo mogą mieć też korzystny wpływ na nasze zdrowie psychiczne.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdommateriały prasowe

Zespół badaczy z Imperial College London oraz Uniwersytetu w Grazu (Austria) przeprowadził badanie wśród ponad 600 studentów studiów podyplomowych, pytając ich o doświadczenia związane z grami z otwartym światem i o to, jak te sesje wpływają na ich samopoczucie. Wyniki wykazały, że gry takie jak The Legend of Zelda: Breath of the Wild znacząco poprawiają zdolność do ucieczki poznawczej (odstępowanie od myślenia o codziennym życiu), poziom relaksacji oraz ogólne samopoczucie psychiczne.

Gry z otwartym światem to gry, które oferują dużą swobodnie eksplorowaną przestrzeń, w której gracze mogą poruszać się i wchodzić w interakcje z wirtualnym światem przy minimalnych ograniczeniach. Oferują one rozległe szczegółowe światy do odkrywania, często wypełnione różnorodnymi krajobrazami, miastami i ukrytymi sekretami
wyjaśnia zespół badawczy w opublikowanej pracy.

Korzyści z gier z otwartym światem

Nowe badania to kolejny krok w kierunku zrozumienia wpływu gier wideo na zdrowie psychiczne. Wskazują one, że gry z otwartym światem mogą stanowić antidotum na inne formy aktywności cyfrowych, jak scrollowanie mediów społecznościowych, które coraz częściej kojarzone są z pogorszeniem stanu zdrowia psychicznego.

Dzięki oferowaniu immersyjnych środowisk, które umożliwiają mentalną ucieczkę, ulgę emocjonalną i nadanie sensu, te gry mogą stanowić cenne narzędzia w poprawie zdrowia psychicznego i emocjonalnego
piszą badacze.

Na podstawie 32 wywiadów i 609 ankiet uczestnicy badania wyrażali uczucia wewnętrznego spokoju, a także poczucie, że mogą „zapomnieć o codziennych troskach” i „odłączyć się” od wszystkiego, co dzieje się wokół nich. Jeden z uczestników opisał gry z otwartym światem jako swoją „formę medytacji”. W odpowiedziach pojawiły się również wzmianki o uspokojeniu, relaksie oraz satysfakcji, a także o ulżeniu w stresie i łagodzeniu napięcia, a niektórzy gracze mówili o poczuciu powołania w grze oraz o osobistym rozwoju.

Autonomia i bogactwo wirtualnych światów

Wydaje się, że zarówno autonomia, jaką gry z otwartym światem dają graczom, jak i bogactwo wirtualnych światów, mogą przyczyniać się do poprawy zdrowia psychicznego, co twórcy gier powinni wziąć pod uwagę.

Dzięki postępom w technologii gier i coraz ambitniejszym celom studiów deweloperskich, takie produkcje rozrosły się pod względem skali i złożoności, w niektórych przypadkach oferując graczom niemal całe drugie życie w fikcyjnym świecie. Gry tego typu zazwyczaj zawierają misje, ale nie zmuszają graczy do ich realizacji krok po kroku. Istnieje przestrzeń na eksperymentowanie i eksplorację, bez presji wykonywania zadań w określonym czasie.

Badanie to uzupełnienia dotychczasową wiedzę na temat tego, jak gry wideo mogą łagodzić stres i zwiększać satysfakcję – pod warunkiem, że są grane z umiarem. Z coraz większą liczbą dowodów z kolejnych badań, być może w przyszłości terapeuci i lekarze będą zalecać swoim pacjentom spędzenie czasu w wirtualnym świecie, aby poprawić ich samopoczucie psychiczne.

Przyszłe badania, które wykorzystają miary fizjologiczne do zbadania wpływu gier z otwartym światem na zdrowie psychiczne, zasługują na szczególną uwagę - dodają autorzy badania.
"Niewidzialny" leśny domek. Turystyczna atrakcja w fińskiej Laponii© 2025 Associated Press
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas