A-10 Thunderbolt II. Legenda odejdzie?

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) planują w ciągu dwóch lat wycofać 63 samoloty szturmowe Fairchild A-10C Thunderbolt II. Reszta floty po zmodernizowaniu ma służyć przynajmniej do roku 2030.

Amerykanie planują wycofać A-10 do 2030 roku
Amerykanie planują wycofać A-10 do 2030 rokudomena publiczna

Obecny plan zakłada wycofanie w roku fiskalnym 2022 pierwszych 42 samolotów A-10C. Będzie to 22-procentowa redukcja floty, która zmniejszy się z 281 do 218 egzemplarzy.

Wycofanie A-10C ma pozwolić na "uwolnienie" finansów tak potrzebnych USAF w programie F-35. Pozwoli też, co jest równie ważne, na transfer doświadczonych techników oraz personelu naziemnego, do obecnych oraz przyszłych dywizjonów F-35A.

W chwili obecnej szturmowce A-10C znajdują się na wyposażeniu 18 dywizjonów liniowych (aktywnej służby), gwardii narodowej (ANG) oraz dowództwa sił rezerwowych (AFRC).

Dywizjony liniowe posiadają 140 samoloty szturmowe A-10C, dywizjony ANG - 85 szturmowców natomiast AFRC - 55. Jeden egzemplarz A-10C jest przydzielony do dowództwa materiałowego (AFMC).

Jako pierwsze samoloty A-10C ma zacząć wycofywać skrzydło myśliwskie gwardii narodowej 122nd FW bazujące w Fort Wayne International Airport w stanie Indiana oraz skrzydło liniowe 355th Wing bazujące w Davis-Monthan AFB w Arizonie. Jedyny dywizjon skrzydła 122nd FW - 163rd FS "Blacksnakes" przezbroi się z powrotem na myśliwce F-16.

Przesiadkę z F-16 na A-10 dywizjon przeprowadził w 2010 r. Skrzydło 355th Wing posiada dwa dywizjony - 354th FS "Bulldogs" oraz szkolny 357th FS (FTU). A-10C ma wycofać jeden z nich, ale decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.

Docelowo USAF planują zmniejszyć liczbę dywizjonów liniowych z dziewięciu do siedmiu. Redukcja na pewno nie obejmie dywizjonu 25th FS "Assam Draggins", który na stałe stacjonuje w południowokoreańskiej bazie Osan AB (jedyna zamorska jednostka A-10).

Przez lata Kongres Stanów Zjednoczonych sprzeciwiał się redukcji floty wskazując na unikalne możliwości A-10C przede wszystkim w zakresie misji bliskiego wsparcia (CAS).

"Open Spirit 2021" u wybrzeży Estonii

Coroczna operacja organizowana na przemian przez siły morskie Litwy, Łotwy i Estonii ma na celu oczyszczenie morskich szlaków komunikacyjnych z pozostałości po działaniach wojennych, toczących się przed laty.

Natowski zespół przeciwminowy na Bałtyku. Na pierwszym planie ORP "Czajka"domena publiczna
Przygotowanie podwodnego pojazdu do wodowania domena publiczna
Moment likwidacji zagrożeniadomena publiczna
Obraz z kamery podwodnego drona, na którym można rozpoznać minę morskądomena publiczna
Operator drona na pokładzie ORP "Czajka"domena publiczna
Zespół okrętów podczas badania znalezionego obiektudomena publiczna

W 2018 r. Kongres zmusił USAF do wznowienia przerwanego pod koniec 2016 r. programu modernizacji poszycia skrzydeł w postaci nowego programu nazwanego ATTACK (Advanced-Wing Continuation Kitting). W sierpniu 2019 r. Boeing otrzymał wart 240 mln USD kontrakt na dostawę 27 zestawów obejmujących poszycie oraz niektóre komponenty strukturalne skrzydeł.

22 zestawy zostały sfinansowane w budżecie na rok fiskalny 2020 i o kolejne 24 wnioskowano w budżecie na rok fiskalny 2021. Program zakłada zakup 112 zestawów, których dostawy mają zostać zrealizowane do 2028 r.

W latach fiskalnych 2021-2025 siły powietrzne planują wydać na modernizację A-10C ok. 571 milionów USD. Do najważniejszych jej komponentów należą: nowe hełmy z wyświetlaczami HMD typu Thales Visionix, łącza transmisji danych Link 16 oraz nowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości w kokpicie (HRDS - High Resolution Display System).

HRDS pozwolą na wyświetlanie obrazu HD z zasobników obserwacyjno-celowniczych takich jak AN/AAQ-33 Sniper XR czy AN/AAQ-28 Litening oraz zastąpią wiele analogowych wskaźników w kokpicie. Flota A-10C przystosowywana jest też do przenoszenia adapterów typu BRU-61. Pozwolą one na podwieszanie na jednym pylonie do czterech bomb kierowanych typu GBU-39 SDB i/lub GBU-53/B StormBreaker.

Paweł Henski

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas