Chińska myśl techniczna wyprzedziła zachodnią? Chińskie myśliwce piątej generacji są coraz lepsze

Media donoszą, że chiński myśliwiec Chengdu J-20 właśnie stał się bardziej wytrzymały od jakichkolwiek zachodnich maszyn. Za sukces mają odpowiadać między innymi silniki odrzutowe wyposażone w nowe technologie.

Jak informuje Bulgarianmilitary, chiński myśliwiec piątej generacji Chengdu J-20 miał wzlecieć w powietrze w swoim pierwszym locie - samolot był wyposażony w dwa nowe silniki turbowentylatorowe WS-15. Loty testowe miały odbyć się na lotnisku testowym Chengdu Aircraft Industry Corporation. Jednocześnie portal TheWarZone i Ibtimes wskazują, że nie została wydana oficjalna informacja na ten temat.

Bulgarianmilitary, analizując pojawiające się w internecie materiały, wskazuje, że nie było możliwości "wizualnego potwierdzenia", że samolot napędzany jest silnikami WS-15, za to sprzęt "emitował unikalną sygnaturę dźwiękową". Dźwięk wydawany przez silniki miał się diametralnie różnić od tego, który wydawały poprzednie silniki WS-10C.

Reklama

Pierwsze testy samolotu Chengdu J-20, który miał zamontowany pojedynczy silnik WS-15, miały mieć miejsce w styczniu 2022 roku. Jak zauważają media, w zaledwie 18 miesięcy Chińczycy zdołali opracować systemy, które pozwoliły na dołączenie do myśliwca dwóch nowoczesnych silników.  Specjaliści stwierdzają, że jest to bardzo szybkie tempo i wskazują na "obiecującą przyszłość projektu".

TheWarZone uważa, że jeśli oficjalnie potwierdzono by autentyczność materiałów, byłby to kamień milowy dla chińskiego projektu myśliwców najnowszej generacji. Doniesienia te mogą być solą w oku dla Amerykanów, którzy rywalizują z Pekinem w regionie Indo-Pacyfiku. Jak twierdzi TheWarZone "dla armii amerykańskiej J-20 stanowi jedno z największych zagrożeń dla walki powietrznej".

Chiński myśliwiec stał się lepszy od każdego zachodniego samolotu bojowego?

Bulgarianmilitary sugeruje, że zamontowanie dwóch silników wskazuje na duże zaufanie do jego możliwości. Mimo to sprzęt nie został do tej pory oficjalnie zaprezentowany, nie pokazano również żadnej pełnowymiarowej makiety. Państwo Środka chce jak najdłużej utrzymać w sekrecie wszelkie szczegóły dotyczące WS-15.

Według dostępnych informacji silnik ma długość nieco ponad pięciu metrów, a jego średnica wynosi trochę ponad metr. Z kolei Flightglobal donosi, że maksymalny ciąg silnika może wynosić aż 180 kN. Eksperci szacują, że pod względem ciągu silnik WS-15 jest mocniejszy niż inne zachodnie myśliwce piątej generacji.

Chińczycy zapewniają, że sprzęt odznacza się doskonałą efektywnością paliwową, co ma zwiększać zasięg myśliwców. Drastycznie ma się zmniejszyć potrzeba tankowania w powietrzu, zatem odejdą dodatkowe problemy logistyczne. Jednocześnie mają obniżyć się koszty operacyjne i koszty eksploatacji. Ponadto chiński myśliwiec miał zostać "dopasowany" do nowych silników, przez co miały zwiększyć się możliwości stealth (obniżonej wykrywalności).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: myśliwce | samoloty bojowe | Chiny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy