Japoński okręt zderzył się z chińskim frachtowcem
Podczas wynurzania japońskiego okrętu podwodnego JS "Sōryū" doszło do kolizji z chińskim masowcem "Ocean Artemis" W wyniku zdarzenia jednostka podwodna została uszkodzona, a trzech marynarzy na jej pokładzie rannych.
8 lutego o godz. 10.58 lokalnego czasu około 40 km na południowy-wschód od przylądka Ashizuri w prefekturze Kochi, u wybrzeży japońskiej wyspy Sikoku doszło do kolizji chińskiego masowca "Ocean Artemis" z japońskim konwencjonalnym, myśliwskim okrętem podwodnym JS "Sōryū", typu Sōryū.
Pierwszy z jedenastu okrętów podwodnych typu Sōryū morskich sił samoobrony został wprowadzony do służby w 2009 roku w ramach 1. Grupy Okrętów Podwodnych i w czasie incydentu wykonywał rutynowe zadania szkoleniowe. Według oświadczenia ministerstwa obrony Japonii, jednostka miała zawadzić o kadłub cywilnego statku podczas procedury wynurzania się. W wyniku zdarzenia trzech marynarzy zostało rannych, ale nie wymagali przetransportowania na ląd i hospitalizacjiW rejon zdarzenia wysłano samolot patrolowy Saab 340B japońskiej straży wybrzeża i zgodnie z analizą fotografii opublikowanych przez 5. regionalne dowództwo tej formacji, uszkodzeniu uległ peryskop i maszt antenowy, w wyniku czego utracono łączność z okrętem. Ponadto, zauważono uszkodzenie steru głębokości umieszczonego na kiosku oraz wgniecenia struktury samego kiosku.
W chwili przybycia samolotu, okręt poruszał się o własnych siłach, cały czas pozostając wynurzony, ale nie wiadomo czy dotarł do swojego portu macierzystego Kure w prefekturze Hiroszima. Według niepotwierdzonych informacji, załoga "Sōryū" miała skontaktować się z dowództwem za pomocą telefonu komórkowego.Szef gabinetu premiera Japonii, sekretarz Katsunobu Kato poinformował, że chiński masowiec zgłosił straży wybrzeża, że nie zarejestrowano żadnego uderzenia i nie wydaje się, aby odniósł on jakiekolwiek uszkodzenia, a nikt z 13-osobowej załogi nie został ranny. Natychmiast po incydencie, japoński rząd powołał zespół ds. szybkiego reagowania, która ma zbadać, jak doszło do zderzenia, a także ocenić bezpieczeństwo statku cywilnego i w razie potrzeby zapewnić pomoc.Sōryū ma 84 m długości, 9,1 m szerokości, 8,5 m zanurzenia, 2900 t wyporności na powierzchni i 4200 t wyporności w zanurzeniu. Jest napędzany dwoma silnikami wysokoprężnymi Kawasaki 12V 25/25 SB i dwoma silnikami elektrycznymi Kawasaki Kockums V4-275R - dzięki temu charakteryzuje się nowoczesnym, niezależnym od powietrza napędem.Z kolei Ocean Artemis charakteryzuje się tonażem 51 208t, nośnością 93 103 t, długością całkowitą kadłuba 229 m, szerokością 38 m i aktualnym zanurzeniem 14,9 m. Statek zbudowano w 2011 roku.Rafał Muczyński