Europa zbuduje własny samolot naddźwiękowy. Futurystyczny odrzutowiec
Invictus to program badawczy finansowany przez Europejską Agencję Kosmiczną, którego celem jest zbudowanie samolotu naddźwiękowego. Ma on rozwijać prędkość ponad pięć razy większą od prędkości dźwięku, a ESA wierzy, że uda się go stworzyć w ciągu kilku lat.

NASA i Lockheed Martin pracują nad własnym samolotem naddźwiękowym X-59 QueSST, który ma pozwolić na stworzenie następcy Concorde'a. Europa nie chce być gorsza i w ramach inicjatyw związanych z uniezależnieniem własnego sektora od innych części globu, pracuje nad własnym odrzutowcem hipersonicznym. Powstaje on w ramach programu badawczego Invictus. Maszyna ma być gotowa na początku przyszłej dekady.
Samolot naddźwiękowy Europy w ramach programu Invictus
Prace są prowadzone w ramach programu badawczego o nazwie Invictus, którym kieruje firma konsultingowa Frazer-Nash. W planach jest wykorzystanie technologii brytyjskiego Reaction Engines Ltd., które - zanim ogłosiło bankructwo - chciało zbudować wielki samolot kosmiczny o nazwie Skylon. W programie zostanie wykorzystany m.in. "pre-cooler", który firma zbudowała dla silnika SABRE (rozwiązanie będące połączeniem napędu odrzutowego oraz rakietowego).
Samoloty latające z prędkością hipersoniczną – ponad 5 razy większą od prędkości dźwięku – są narażone na ekstremalnie wysokie temperatury z powodu gwałtownego nagrzewania i tarcia powietrza. Typowe silniki lotnicze nie mogą pracować w takich warunkach, ponieważ powietrze jest zbyt gorące, aby je obsługiwać
Wspomniany pre-cooler pozwala obejść problem. Jest to możliwe poprzez schładzanie powietrza docierającego do silnika.
Odrzutowiec hipersoniczny finansowany przez ESA
Finansowaniem programu Invictus zajmuje się m.in. Europejska Agencja Kosmiczna. Obecnie na rozwiązanie przeznaczono 7 mln funtów brytyjskich. ESA twierdzi, że technologia ma duży potencjał również dla lotów w kosmos czy z zakresu obronności.
Loty hipersoniczne to nie tylko kolejny krok w rozwoju lotnictwa i kosmonautyki — to brama do nowego paradygmatu mobilności, obronności i dostępu do przestrzeni kosmicznej
"Dzięki Invictus Europa wykorzystuje szansę, aby stać się liderem w technologiach, które na nowo zdefiniują sposób, w jaki poruszamy się po planecie i sięgamy poza nią" - dodał Ghidini.
Koncepcja systemu lotu za 12 miesięcy
Przed zespołem Invictis jeszcze dużo ciężkiej pracy. Konsorcjum kierowane przez Frazer-Nash, w którego skład wchodzą również Spirit AeroSystems i Uniwersytet Cranfield, ma przedstawić gotową koncepcję systemu lotu w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W jego ramach zostanie nakreślony pojazd, który ma startować i lądować.
Europa wierzy, że jej odrzutowiec naddźwiękowy uda się zbudować w ciągu kilku lat. Założenia programu Invictus zakładają stworzenie gotowego pojazdu do 2031 r. Warto dodać, że niedawno własny pomysł samolotu kosmicznego zaprezentowała Francja. Mowa o projekcie demonstracyjnym Vortex, który ma sporo wspólnego z wahadłowcami NASA.