M-346 Bielik rozbił się na lotnisku Gdynia-Kosakowo. Co to za samolot?

Filip Koziarek

Filip Koziarek

Aktualizacja

Na lotnisku w Gdyni-Kosakowie doszło do niebezpiecznego zdarzenia. Podczas lotu treningowego M-346 Bielik runął na pas startowy. W wypadku zginął doświadczony pilot, mjr Robert "Killer" Jeł. Polskie Siły Powietrzne posiadały do dziś 16 egzemplarzy samolotu szkolno-treningowego M-346 Bielik. Katastrofie uległa dwuletnia maszyna.

Na lotnisku w Gdyni-Kosakowie rozbił się samolot M-346 Bielik
Na lotnisku w Gdyni-Kosakowie rozbił się samolot M-346 BielikGian Marco AnzellottiWikimedia

Katastrofa samolotu M-346 Bielik na lotnisku Gdynia-Kosakowo

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych podaje, że dziś w Gdyni-Kosakowie podczas lotu treningowego samolot M-346 Bielik uderzył w płytę lotniska. Wrak maszyny stanął w płomieniach. Obecnie trwa akcja ratunkowa. Samolot trenował przed jutrzejszymi pokazami z okazji święta Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Katastrofa samolotu widoczna była z oddali. W internecie pojawiły się nagrania prezentujące moment upadku maszyny na lotnisko Gdynia-Kosakowo. M-346 Bielik leciał z 41. bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie na sobotni pokaz lotniczy w Gdyni.

Przed godziną 16:00 Dowództwo Operacyjne Sił Zbrojnych poinformowało, że w wypadku zginął doświadczony pilot, mjr Robert "Killer" Jeł. - Nie podjął próby katapultowania się - przekazał Inspektor Sił Powietrznych, gen. Ireneusz Nowak. - Był jednym z dwóch najbardziej doświadczonych pilotów tych samolotów w Polsce - powiedział w Polsat News.

M-346 Bielik, który uległ katastrofie lotniczej, miał dwa lata.

Ekspert: M-346 Bielik to doskonały samolot szkolny

M-346 Bielik oryginalnie nazywany M-346 Master to samolot szkolno-treningowy o napędzie odrzutowym. Maszyna jest produktem włoskiego konsorcjum Alenia Aermacchi i oblatana została w 2004 roku. Jest to samolot wykorzystywany do tzw. szkolenia zaawansowanego, które przygotowuje pilotów do wejścia za stery myśliwców wielozadaniowych F-16.

Samolot wywodzi się ze współpracy rosyjsko-włoskiej. Został opracowany na podstawie planów niezrealizowanego AEM-130, który był włoskim wariantem Jaka-130, samolotu szkoleniowego używanego do dziś w Rosji.

Maszyna jest zdolna do osiągania prędkości 1059 kilometrów na godzinę, maksymalnego pułapu 13,5 tys. metrów, a jej zasięg wynosi dokładnie 1981 kilometrów. Domyślna wersja samolotu nie przenosi uzbrojenia, powstał jednak wariant M-346FT, który może zostać uzbrojony m.in. w pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu IRIS-T, Sidewinder czy bomby kierowane GBU-39 i JDAM.

M-346 Bielik to znakomity samolot szkolny, który wprowadzaliśmy do Polskich Sił Powietrznych w 2014 roku. Od tego czasu wyszkoliło się na nim wielu pilotów. Pozwala on na to, żeby pilot bez żadnych problemów przesiadał się z tej maszyny na samoloty wielozadaniowe typu F-16. Kokpity i awionika Bielika i F-16 są całkowicie kompatybilne.
powiedział w Polsat News Tomasz Białoszewski, publicysta lotniczy.

Do tej pory odnotowano tylko dwie katastrofy z udziałem tej maszyny - obie miały miejsce w fazie testowania prototypu samolotu.

Polskie Siły Powietrzne posiadały do dziś 16 egzemplarzy samolotu szkolno-treningowego M-346 Bielik.

Gdynia-Kosakowo. Lotnisko, na którym doszło do katastrofy samolotu Bielik

Port lotniczy Gdynia-Kosakowo (kod IATA: QYD) nazywany również Gdynia-Babie Doły i Gdynia-Oksywie to formalnie lotnisko wojskowe. Swego czasu było ono jednak przebudowywane pod kątem możliwości obsługi tanich linii lotniczych. Do ukończenia projektu jednak nigdy nie doszło.

Lotnisko zajmuje powierzchnię niemal 700 hektarów i posiada dwie utwardzone drogi startowe, z których dłuższa ma 2,5 kilometra długości. Na lotnisku funkcjonuje jedna z najnowocześniejszych wież kontroli lotów w naszym kraju.

Na terenie lotniska corocznie odbywa się festiwal muzyczny Open’er. Tegoroczna edycja zakończyła się tam kilka dni temu.

Ogromny humanoidalny robot będzie naprawiał linie kolejowe w JaponiiAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas