Mieleckie S-70i Black Hawk dla Chile

PZL-Mielec złoży i dostarczy śmigłowce dla Chilijskich Sił Powietrznych. Będą to wielozadaniowe S-70i Black Hawk, zbudowane z gotowych elementów.

Śmigłowiec S-70i Black Hawk, montowany w mieleckich zakładach
Śmigłowiec S-70i Black Hawk, montowany w mieleckich zakładachBartosz KrupaEast News

Dowódca Chilijskich Sił Powietrznych (Fuerza Aérea de Chile, FACh) poinformował o terminie dostaw sześciu zamówionych w grudniu 2016 śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk, zmontowanych w zakładach PZL-Mielec. Zgodnie z deklaracją generała Lorenzo Villalón pierwsze trzy S-70i trafią do Chile w sierpniu, a pozostałe maszyny w październiku 2018 roku.

Podkreślił, że wybór montowanych w Polsce śmigłowców nastąpił po wielu latach badań rynku. Chilijczycy oczekiwali od wykonawcy jak najszybszych dostaw. Na wybór wpłynęły również wcześniejsze doświadczenia FACh użytkujących od 1998 pojedynczy śmigłowiec S-70A-39 Black Hawk w podobnej konfiguracji.

Sikorsky Aircraft Corporation (SAC) podpisał kontrakt z FACh 7 grudnia 2016. Sześć S-70i trafi do Chile uzupełniając flotę śmigłowców wykorzystywanych do zadań wojskowych, jak i humanitarnych. Nowe śmiegłowce będą przeznaczone do transportu żołnierzy, realizacji misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) i usuwania skutków katastrof naturalnych. Program obejmuje także pakiet logistyczny, w skład którego wchodzą dostawy części zamiennych, szkolenie pilotów i specjalistów obsługi technicznej oraz sprzęt i wyposażenie pomocy technicznej do obsługi naziemnej śmigłowców.

S-70i Black Hawk z mieleckich zakładów Sikorsky'egoINTERIA.PL/materiały prasowe

Przetarg

Konkurencyjnymi maszynami wystawionymi do przetargu były AW-149 (Leonardo Helicopters), H215M Cougar (Airbus Helicopters) oraz KAI KLH-1 Surion (Korean Aerospace Industries). Obecnie, flota śmigłowcowa Fuerza Aérea de Chile dysponuje 15 śmigłowcami typu Bell 412 i 14 typu Bell UH-1H.5 lutego 2018 Sikorsky Aircraft Corporation poinformował o zakończeniu kwalifikacji dla kompleksowego systemu uzbrojenia dla S-70M/S-70i. W pełni zintegrowany z istniejącą awioniką śmigłowców system pozwoli na szybką integrację uzbrojenia strzeleckiego, rakiet niekierowanych i kierowanych powietrze-ziemia.

Śmigłowiec z Mielca

W 2017 PZL-Mielec zrealizował dwa inne zamówienia na śmigłowce S-70i. 7 września SAC podpisał kontrakt ze Strażą Pożarną Hrabstwa Los Angeles na dostawę dwóch wyspecjalizowanych S-70i Black Hawk International w konfiguracji Firehawk. Zostały one dostarczone do USA w grudniu 2017 roku, gdzie na początku 2018 zostały wyposażone przez specjalistycznego poddostawcę w zbiornik na wodę o pojemności 3785 litrów, zmodyfikowane podwozie, kokpit do obsługi przez jednego pilota oraz sprzęt medyczny.2 marca 2017 roku mieleckie zakłady dostarczyły pojedynczy prototyp T-70 TUHP o numerze bocznym SP-YVB tureckiemu przedsiębiorstwu ASELSAN w celu integracji z nową awioniką IMAS. Prototyp, będący 37. śmigłowcem tego typu zmontowanym w Mielcu, zostanie wykorzystany jako platforma do testów inżynieryjnych, dzięki którym powstanie docelowa konfiguracja w ramach programu TUHP (Turkish Utility Helicopter Program). Celem programu jest opracowanie przyszłego śmigłowca wielozadaniowego dla Tureckich Sił Zbrojnych (Türk Silahlı Kuvvetleri).

Rafał Muczyński

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas