Moda na klatki. Izraelskie czołgi "inspirowane" trendem z Ukrainy
Chociaż początkowo uznawane były za nieskuteczne, „klatki bezpieczeństwa” są coraz częściej instalowane na pojazdach opancerzonych. „Trend” zapoczątkowany podczas inwazji Rosji na Ukrainę zdaje się docierać również do Izraela, a konkretniej czołgów Merkawa Mk3.
Wygląda na to, że wojna w Ukraina poza intensywnym wykorzystaniem pojazdów bezzałogowych, zostawi po sobie również inne trendy, jak choćby klatki na czołgach. Pierwsze rosyjskie czołgi wyposażone w tę improwizowaną ochronę przeciw dronom można było zobaczyć jeszcze przed inwazją Kremla na Ukrainę, a konkretniej na okupowanym Krymie. I wygląda na to, że Izrael postanowił nie zostawać w tyle i wykorzystać podobne rozwiązanie w starciach z Hamasem.
Izrael sięga po rosyjski pomysł
A mowa o najnowszej wersji czołgów Merkawa Mk3, co możemy zobaczyć na jednym ze zdjęć udostępnionych na Twitterze. Co ciekawe, jak zwracają uwagę specjaliści z bulgarianmilitary.com, tym razem nie chodzi jednak o prowizoryczną samoróbkę, ale klatkę, która zdaje się produkowana fabrycznie. Konstrukcja jest wsparta na metalowych słupkach i stabilizowana przez cienkie stalowe linki, wystaje około metra nad czołg i przypomina baldachim - nie uświadczymy tu żadnych siatek czy prętów ochronnych, a lekko nachylony dach wykonany jest z blachy.
Na opublikowanym zdjęciu dostrzec można również kamerę, anteny wystające z dachu, a wszystko wygląda zbyt profesjonalnie na szybką polową improwizację, więc można zakładać, że chodzi o oficjalną modernizację. Aktualnie nie ma wprawdzie na to żadnych dowodów, ale jakość zastosowanych materiałów i samej klatki zdają się na to wskazywać.
Warto przypomnieć, że Rosja ogłosiła już w ubiegłym roku, że znaczna część jej bojowych pojazdów lądowych opancerzonych będzie wyposażona w fabrycznie produkowane klatki.
Na jednej z rosyjskich wystaw wojskowych można było zobaczyć najnowsze wersje czołgów, transporterów opancerzonych, haubic samobieżnych i pojazdów zostały dostrzeżone z zainstalowaną ochroną przecwidronową tego typu. Wydaje się więc, że chociaż wojna w Ukrainie pokazuje, że klatki nie zawsze są skuteczne, to ich instalowanie jest jak najbardziej zasadne.
Merkawa Mk3. Co to za czołg?
Merkawa Mk3 zadebiutował w grudniu 1989 roku i był produkowany aż do 2003 roku, a do 2016 pozostawał najczęściej używanym czołgiem izraelskich służb. Dzięki ulepszeniom w takich obszarach, jak układ napędowy, uzbrojenie i elektronika, okazał się znacznie lepszy od poprzednika, niezawodnie służąc IDF. Pomimo zwiększonej masy maksymalna prędkość czołgu została zwiększona do 60 km/h, a to za sprawą mocniejszego silnika wysokoprężnego o mocy 1200 koni mechanicznych. Co więcej, kluczowe okazały się modyfikacja wieży, która może w tej wersji poruszać się niezależnie od podwozia czołgu, dzięki czemu może śledzić cel niezależnie od tego, dokąd czołg zmierza, a także zainstalowanie produkowanego lokalnie działa IMI 120 mm, które zostało zachowane również w modelu Merkawa Mk 4.