Mustang. Jaki samochód zastąpi Honkera?

2. Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy rozpoczęła przetarg na dostawę nawet 610 pojazdów osobowo-ciężarowych 4x4 ogólnego przeznaczenia dla Wojska Polskiego w latach 2019-2022.

Honker nie ma najlepszej opinii wśród żołnierzy. Słynne stały się urywające się półośki
Honker nie ma najlepszej opinii wśród żołnierzy. Słynne stały się urywające się półośkiEast News

Zamówienie podstawowe obejmuje 485 pojazdów, a opcjonalne 125. Szacunkowa wartość kontraktu to 80,215 mln zł netto (98,664 mln zł brutto). Co ciekawe, pod kątem parametrów taktyczno-technicznych mają być zbliżone do nieopancerzonej wersji pojazdów wysokiej mobilności Mustang, których zakup trzykrotnie nie udał się Inspektoratowi Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej. Przetargi były rozpisywane w lipcu 2015, lipcu 2017 i sierpniu 2018 roku.

Termin składania ofert minie 29 lipca 2019 roku. W 2019 roku przewiduje się zakup 10 pojazdów, w 2020 kolejnych 150 z opcją na 50, w 2021 roku następne 160 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, natomiast do 31 października 2022 roku musi zostać dostarczonych ostatnie 165 pojazdów z opcją na 35. Realizacja opcji musi nastąpić do końca lipca każdego roku dostaw.Zgodnie ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia, pojazdy o nadwoziu furgon lub pickup muszą być sześcioosobowe (w tym kierowca) z możliwością transportu ładunków o masie co najmniej 250 kg, holowania naczepy o masie 1500 kg i maksymalnej dopuszczalnej masie 3500 kg. Wymogiem jest silnik o mocy 110 kW (148 KM) oraz automatyczna lub półautomatyczna skrzynia biegów, przenosząca moc na wszystkie koła, które mają być bezdętkowe lub z wkładkami run flat; z możliwością blokowania mechanizmu różnicowego minimum jednej osi i reduktorem. Minimalny prześwit to 215 mm, a rozstaw osi co najmniej 3000 mm. Wymagane jest także wspomaganie kierownicy, ABS i podgrzewane lusterka. Zasięg ma wynosić minimum 650 km.Dla porównania IU MON planował zakup 859 nieopancerzonych i 41 opancerzonych pojazdów Mustang z opcją na 1712 kolejnych w analogicznym terminie dostaw. Odmiana nieopancerzona o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg miała być zdolna do przewożenia 7 osób (kierowca i 6 pasażerów) i mieć ładowność 1000 kg. Wśród odrzuconych ofert (na wariant nieopancerzony) był lekki pojazd wielozadaniowy LTMPV Dino 319 na bazie podwozia Mercedes-Benz Sprinter od konsorcjum spółek Polski Holding Obronny i Concept czy wcześniej Wielozadaniowy Samochód Terenowy na bazie Forda Rangera od konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych.

Zniszczony Honker Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Iraku, Ad-Diwanija, jesień 2005 rokuMarcin OgdowskiINTERIA.PL

Rafał Muczyński

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas