Nowe samoloty dla Straży Granicznej
Straż Graniczna wybrała dostawcę w ramach postępowania na zakup i dostawę dwóch samolotów wielosilnikowych do wykonywania zadań nad obszarami morskimi przez Lotnictwo Straży Granicznej.
Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum spółek Parasnake Arkadiusz Szewczyk i austriackiej Airborne Technologies. Militarny Magazyn MILMAG nieoficjalnie dowiedział się, że zaproponowano samoloty M28.
Zwycięska oferta uzyskała 99,63 punktów na sto możliwych, uzyskując maksymalne wyniki w kategoriach ciężar użyteczny ładunku, aktualizacji dokumentacji w języku polskim i okresu gwarancji. Wartość samolotów, wraz z wyposażeniem, została wyceniona na 109 224 000 zł brutto.
Płatowiec i wyposażenie
Wymogiem odbiorcy jest zabudowanie pokładowego wyposażenia specjalistycznego. Ma to być system obserwacji lotniczej złożony z głowicy optoelektronicznej z kamerą dzienną w rozdzielczości HD, kamerą na podczerwień 3. generacji, dalmierzem laserowym o zasięgu min. 20 km, automatycznym systemem śledzenia, zaawansowanej obróbki obrazu oraz odbiornikami GPS i INS. Dookólny radar musi pracować w zakresie pasma X. Zasięg wykrywania określono na co najmniej 120 mil morskich (222,24 km). Ma również wykrywać co najmniej 200 celów.
Maksymalna masa startowa została określona 6-7,6 tony, a masa ładunku użytecznego to co najmniej 950 kg. Maksymalna prędkość przelotowa musi wynosić co najmniej 180 węzłów (333 km/h), a pułap użyteczny minimum 20 tys. stóp (6,1 km). Długość rozbiegu podczas startu, jak i dobiegu podczas lądowania określono na maksymalnie 900 m. Długotrwałość lotu musi wynosić co najmniej 5,5 godziny z zapasem 30 minut.
Za dwa lata
Dwa, takie same, fabrycznie nowe, dwusilnikowe samoloty o napędzie turbośmigłowym mają zostać dostarczone Straży Granicznej do 1 października 2020 roku.
Napłynęło siedem ofert z Polski i z zagranicy. Gestor zakładał, że koszt samolotów nie może przekroczyć 113 566 758,50 zł brutto. Z siedmiu oferentów, jeden przekroczył założony budżet i odpadł w czasie rozpatrywania ofert.
Jakub Link-Lenczowski, Rafał Muczyński