Nowy Black Hawk dla US Army
11 sierpnia ujawniono, że w Redstone Arsenal w Alabamie żołnierze 82. Dywizji Powietrznodesantowej rozpoczęli testy w locie dwóch prototypów śmigłowców wielozadaniowych UH-60V, będących najnowszym wariantem rodziny Black Hawk dla US Army.
Wcześniej, 9 lipca koncern Northrop Grumman dostarczył pakiety modernizacyjne dla śmigłowców UH-60L. Załogi US Army wykonały jak dotąd loty UH-60V w dzień, jak i w trybie NVG/IFR - w nocy za pomocą noktowizji i według wskazań przyrządów pokładowych. Celem była symulacja realistycznych warunków misji bojowych i wykazanie, czy wariant Victor spełnia oczekiwania odbiorcy. Próby w locie są nadzorowane przez Dowództwo Testów Operacyjnych US Army.W 2014 Northrop Grumman, wraz z podwykonawcą Redstone Defense Systems, wygrał przetarg na modernizację wszystkich 760 śmigłowców UH-60L, która obejmuje wymianę analogowych przyrządów w kabinie na cyfrowe. Jeszcze w lipcu tego samego roku rozpoczęły się prace badawczo-rozwojowe w Centrum Badań i Rozwoju Systemów Lotniczych i Rakietowych US Army. Pakiet modernizacyjny zawiera w pełni zintegrowane wyposażenie zwiększające świadomość sytuacyjną pilotów i bezpieczeństwo misji. Dzięki awionice w standardzie FACE (Future Airborne Capability Environment), szkolenie na UH-60V i UH-60M zostanie w pełni ujednolicone, a resursy eksploatacyjne zostaną wydłużone o 10 lat. Co ciekawe, opracowane oprogramowanie może również zostać zintegrowane z awioniką pokładowych samolotów wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye czy śmigłowców szturmowych AH-1F/S Cobra.30 kwietnia 2016 zapowiedziano oblot pierwszego UH-60V, który odbył się 19 stycznia 2017 w Huntsville w Alabamie. Jak dotąd powstały trzy prototypy. Decyzja o wdrożeniu programu niskoseryjnej modernizacji ma nastąpić w grudniu 2018, a prace mają się rozpocząć na początku 2019 w Corpus Christi Army Depot w Teksasie.
Rafał Muczyński