Nowy chiński samolot radarowy KJ-600 przyłapany na zdjęciach

W chińskich mediach społecznościowych pojawiły się najnowsze zdjęcia pokładowego samolotu wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej (ang. Airborne Early Warning And Control,) znanego jako KJ-600.

W mediach społecznościowych pojawiły się najnowsze zdjęcia chińskiego KJ-600
W mediach społecznościowych pojawiły się najnowsze zdjęcia chińskiego KJ-600Weibo za X/@Rupprecht_A domena publiczna

Pierwsze informacje o prowadzonych w Chinach pracach nad nowym pokładowym samolotem wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej pojawiły się już w latach 90. ubiegłego wieku. Były one jednak szczątkowe i wiele wskazywało na to, że tego typu jednostka nie jest priorytetem dla Pekinu, również ze względu na brak lotniskowców zdolnych do jej przenoszenia.

Pierwsze realne dowody postępu chińskiego projektu pojawiły się w lipcu 2012 roku, kiedy to ujawniono naturalnych rozmiarów makietę nowej konstrukcji rozwijanej przez Xi'an Aircraft Company Limited (XAC). Kolejnym krokiem była budowa prototypu, który był jednak tylko demonstratorem nowych rozwiązań konstrukcyjnych i technologii mających zostać użytych w docelowym pokładowym samolocie wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej.

KJ-600 przyłapany na wolności

W styczniu 2017 roku ujawniono makietę docelowej maszyny, która mocno przypomina amerykański Northrop Grumman E-2C Hawkeye i wyposażona jest w system radiolokacyjny oznaczony jako KLC-7, zamontowany w obrotowej antenie o średnicy około 7,5 metra. Rok później maszyna miała zostać zbudowana, a w 2020 roku oblatana - wtedy też ujawniono pierwsze oficjalne zdjęcia i informacje na temat KJ-600.

Pod koniec 2023 r. raporty wskazywały na "intensywne próby" z udziałem co najmniej czterech do sześciu prototypów, a teraz możemy zobaczyć KJ-600 na wolności. A mówiąc precyzyjniej jego zdjęcia w locie pojawiły się w chińskim serwisie społecznościowym Weibo, gdzie widoczny jest w typowej dla Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej kolorystyce, czyli szarości.

Integracja KJ-600 z lotniskowcem

Jednostka charakteryzuje się konfiguracją prostych skrzydeł, czteropłetwowym statecznikiem, trójkołowym podwoziem i dużą kopułą grzbietową, a napędzają ją dwa silniki turbośmigłowe Zhuzhou WoJiang-6C, które pozwalają jej osiągnąć maksymalną prędkość 650 km/h (przelotowa 474 km/h).

Analiza zdjęć satelitarnych sugeruje, że KJ-600 ma zwiększoną rozpiętość skrzydeł wynoszącą 24,4 m i długość 18,4 m, co jest zgodne z oczekiwaniami dotyczącymi konstrukcji kompaktowego samolotu na lotniskowcu.

Pomimo trwających testów w locie, nie dostaliśmy jednak wizualnego potwierdzenia, że KJ-600 został np. wystrzelony z katapulty, ale w miarę postępu testów w locie prototypów i potencjalnego zbliżania się programu do początkowej produkcji niskonakładowej, integracja jednostki z operacjami na lotniskowcach wydaje się nieuchronna.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Nastolatek z Polski nagrodzony przez NASA za zdjęcie Wilczego KsiężycaPolsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas