Pierwszy AW101 dla Polski oblatany
19 lipca w Yeovil w Wielkiej Brytanii piloci testowi koncernu Leonardo wykonali dziewiczy lot pierwszego wielozadaniowego śmigłowca AW101 przeznaczonego dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Powyższe wydarzenie wpisuje się w proces realizacji kontraktu, który obejmuje cztery wiropłaty tego typu.
Kontrakt na zakup czterech maszyn został podpisany 26 kwietnia 2019 roku. Śmigłowce mają zostać dostarczone w wielozadaniowej wersji ZOP z możliwością realizacji zadań CSAR/SAR - ich macierzystą bazą będzie 44. Baza Lotnictwa Morskiego w Darłowie, gdzie już przygotowana jest infrastruktura naziemna.
Z tego też powodu AW101 będą zastępować obecnie eksploatowane śmigłowce Mil Mi-14PŁ i Mi-14PŁ/R. Ze względu na potrzeby najprawdopodobniej w najbliższych latach można spodziewać się zakupu kolejnych czterech-sześciu kolejnych AW101.
Pomimo faktu, że od podpisania kontraktu upłynęły już dwa lata, Inspektorat Uzbrojenia i Ministerstwo Obrony Narodowej nadal nie upubliczniły danych dotyczących zamówionej konfiguracji wyposażenia pokładowego. Wiadomo, że Thales dostarczy cztery zestawy hydroakustyczne FLASH Sonic.
Nieoficjalnie wiadomo, że polskie AW101 zostaną dostosowane do przenoszenia uzbrojenia strzeleckiego w postaci karabinu maszynowego małego kalibru (5,56-7,62 mm). Obecnie redakcja Zespołu Badań i Analiz Militarnych oczekuje na odpowiedź w tej kwestii od Inspektoratu Uzbrojenia. Nie wiadomo bowiem, czy będzie to broń produkcji krajowej, czy też zamówiona u zagranicznego producenta.
Zakup śmigłowców AW101 to jeden z elementów programu modernizacji floty wiropłatów wojskowych. Niestety pomimo szumnych zapowiedzi, dotychczas objął on cztery AW101 dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oraz cztery Lockheed Martin S-70i Black Hawk, które trafiły do sił specjalnych.
Łukasz Pacholski