Polacy i Rosjanie przechwycili wrogi samolot

Samoloty bojowe państw NATO i Rosji wzięły udział w ćwiczeniu przechwytywania wrogich maszyn. Ćwiczenie "Vigilant Skies 2011" miało na celu sprawdzenie, czy poradzilibyśmy sobie w przypadku ataku terrorystycznego przeprowadzonego z wykorzystaniem samolotu cywilnego.

7 czerwca, polski samolot startujący z Krakowa ogrywał rolę samolotu RENEGADE. Po zboczeniu z trasy lotu i utracie łączności z samolotem polskie myśliwce F-16 przechwyciły samolot, a następnie przekazały misję rosyjskim myśliwcom Su-27. Po walce w kokpicie porwanego samolotu terroryści zostali pokonani, lecz został uszkodzony system nawigacyjny maszyny. Koniecznym było wówczas, by rosyjskie myśliwce zapewniły jego eskortowanie w drodze powrotnej do Polski.

Reklama

Walka z terroryzmem

Dzień później nad Morzem Czarnym, z trasy lotu zboczył turecki samolotu RENEGADE. Z nim także nie było kontaktu. Najpierw maszynę przejęły myśliwce tureckie, a następnie rosyjskie.

Jest to pierwsze tego typu ćwiczenie w obszarze walki z terroryzmem przeprowadzane przez NATO i Federację Rosyjską. Będzie ono podstawą do dokonania oceny czy system CAI (Cooperative Airspace Initiative) osiągnął założoną zdolność operacyjną.

Celem Inicjatywy CAI jest zapobieganie atakom terrorystycznym przeprowadzanym przy użyciu samolotów cywilnych, czyli dokładnie takich, jakim był atak na World Trade Center we wrześniu 2001. Odbywa się to poprzez wymianę informacji na temat aktywności w natowskiej i rosyjskiej przestrzeni powietrznej oraz poprzez koordynację przechwytywania samolotów stanowiących zagrożenie (RENEGADE).

Wspólna reakcja

Inicjatywa CAI poprawi bezpieczeństwo zarówno pasażerów korzystających każdego dnia z lotów międzynarodowych pomiędzy przestrzenią powietrzną państw członkowskich NATO i Rosji, jak i bezpieczeństwo milionów obywateli.

Ten nowy system bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej opiera się na wspólnym - NATO i Rosji - dostępie do obrazu radarowego ruchu lotniczego. Na podstawie wspólnie ustalonych procedur pozwala na wczesne ostrzeganie o podejrzanych ruchach w powietrzu. W sytuacji, kiedy jakiś samolot zacznie się zachowywać niezgodnie z regułami wykonywania lotów, system koordynacji ruchu lotniczego zaoferuje poszerzoną możliwość wymiany informacji i łączności tak, aby zapewnić szybką, wspólną reakcję na zagrożenie terrorystyczne.

Nowy system ma dwa centra koordynacyjne - w Warszawie i w Moskwie oraz lokalne ośrodki koordynacyjne w Kaliningradzie, Rostowie nad Donem, Murmańsku (Rosja), Warszawie, Bode (Norwegia) i w Ankarze (Turcja). Inicjatywa CAI jest jednym z priorytetowych obszarów działalności Rady Rosja-NATO.

Zobacz film z przejęcia samolotu przez polskie i rosyjskie myśliwce:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ćwiczenie | Polacy | Rosjanie | samolot | NATO | ćwiczenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy