Polacy poderwali myśliwce. Towarzyszyli im giganci niebios
Dziś w godzinach porannych przy polsko-ukraińskiej granicy pojawiły się dwa samoloty sił NATO — tankowiec A330 MRTT oraz rozpoznawczy E-3A Sentry. Obie maszyny mogły wspierać polskie myśliwce poderwane dziś w związku z atakiem rakietowym na Ukrainę.

Dwa wielkie samoloty NATO pojawiły się nad Polską
Loty samolotów były widoczne na platformie Flightradar24. Obie maszyny krążyły nad południowo-wschodnią Polską, blisko granicy z Ukrainą. Stanowią element wielonarodowych komponentów NATO.
Tankowiec A330 MRTT przyleciał z portu lotniczego w Eindhoven i wchodzi w skład Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF). Według Flightradar24 zbliżył się do granicy polsko-ukraińskiej około godziny 1.30 czasu uniwersalnego (3.30 czasu polskiego letniego). Krążył nad obszarem między Stalową Wolą a Radomiem przez około dwie i pół godziny.
E-3A Sentry przyleciał z lotniska Siauliai, gdzie dopiero wczoraj (23.04) został przebazowany w ramach zwiększenia czujności NATO na wschodniej flance. Należy do komponentu NATO Airborne Early Warning & Control Force (NAEW&CF). E-3A Sentry znalazł się nad południowo-wschodnią Polską około godziny 1.30 czasu uniwersalnego (3.30 czasu polskiego letniego). Przez godzinę i dwadzieścia minut wykonywał okrążenia między Zamościem a Lublinem.
Czas przebywania obu samolotów najprawdopodobniej zgrywał się z poderwaniem polskich myśliwców, o którym poinformowało Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych o 4.30 czasu polskiego. Przy tym podano, że "rozpoczęło się operowanie polskiego i sojuszniczego lotnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej". Tankowiec A330 MRTT mógł naszym myśliwcom zapewnić dłuższą operacyjność, a E-3A Sentry rekonesans i informacje o np. pociskach rakietowych bądź dronach, które naruszyłyby krajową przestrzeń powietrzną.
Co potrafią samoloty, które latały nad Polską?
E-3A Sentry to samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej zaprojektowany przez firmę Boeing i produkowany w latach 1975-1992. Jego zadaniem jest wykrywanie innych statków powietrznych, w tym samolotów, helikopterów, dronów bojowych, statków nawodnych oraz wrogich pocisków. E-3 może pełnić swoistą rolę podniebnego centrum dowodzenia. Monitoruje dany obszar i dostarcza niezbędnych informacji innym statkom powietrznym czy naziemnym centrom wojskowym.
Z wyglądu samolot wyróżnia się dużym dyskiem na swoim kadłubie, w którym znajduje się radar panoramiczny AN/APY-2. Dzięki niemu załoga jest w stanie wykryć nisko lecący cel jak samolot w odległości do 400 km, a średnio lecący w odległości do 520 km. Podczas lotu na wysokości operacyjnej 9 150 m, jeden E-3 jest w stanie monitorować obszar całej Polski lądowej.

A330 MRTT jest tankowcem powietrznym powstałym na bazie samolotu pasażerskiego Airbus A330-200. Wyposażony jest w wysięgnik do tankowania AAR oraz specjalne zasobniki z paliwem pod skrzydłami, z których samoloty też mogą uzupełniać paliwo. W jednym momencie A330 MRTT jest w stanie tankować do dwóch samolotów m.in. myśliwce F-16 czy F-15.
