Polska otrzymała samolot, który zmieni oblicze armii

Do Polski dotarł drugi samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340 AEW&C. Nasze lotnictwo ma już komplet maszyn, które posłużą do wykrywania zagrożenia na lądzie, morzu i w powietrzu.

Drugi Saab AWACS dla Polski

Samolot Saab 340 AEW&C wylądował w bazie 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni. Jak poinformował Sztab Generalny Wojska Polskiego, obecnie szkolenie przechodzi polska załoga. Po tym dołączy do tej samej maszyny, która przyleciała na początku marca.

Dwa samoloty Saab 340 AEW&C będą stanowiły podstawę systemu wczesnego ostrzegania i dowodzenia. Maszyny tego typu stanowią podstawę współczesnej armii i na swój sposób to zaskakujące, że dopiero teraz zaczną pełnić u nas służbę. Niemniej lepiej późno niż wcale.

Pierwsze samoloty wczesnego ostrzegania w Polsce

Polska zamówiła dwa samoloty Saab 340 AEW&C w lipcu 2023. Jako samoloty wczesnego ostrzegania mają za zadanie wykrywać wszelkie zagrożenie, jakie może kierować się w stronę naszego kraju. Są w praktyce powietrznymi radarami, mającymi pomóc zobaczyć niepokojące ruchy obcych wojsk na granicy czy lot rakiety bądź samolotu na nasze terytorium. Dlatego są tak ważne dla naszych Sił Powietrznych.

Reklama

Dwa samoloty Saab 340 AEW&C kosztowały Polskę 230 mln dolarów. W tych kosztach zawarto jeszcze pakiet szkoleń oraz zaplecze logistyczne, jak i serwisowe na eksploatację maszyn. Podkreśla się jednak, że ich pozyskanie może być przejściowym rozwiązaniem, przed zakupem maszyn lepszej kategorii. Samoloty AEW&C, które kupiliśmy, wyprodukowano w 1997 i 1998 roku.

Saab 340 AEW&C to podniebny radar

Saab 340 AEW&C to tak naprawdę zmodyfikowany samolot cywilny Saab 340. Jego charakterystyczna górna konstrukcja to stacja radarowa stworzona przez Ericsson Microwave Systems. Mogą wykryć pocisk manewrujący z odległości nawet kilkuset kilometrów. To znacznie więcej niż tradycyjne radary naziemne.

Parametry taktyczno-techniczne samolotu Saab 340 AEW&C:

  • Długość: 19,73 m
  • Rozpiętość skrzydeł: 21,44 m
  • Maksymalna masa startowa: 13155 kg
  • Napęd: 2x silniki turbośmigłowe General Electric CT7-5A2
  • Prędkość maksymalna: 502 km\h
  • Pułap: 7500 m
  • Maksymalny czas lotu: 6 godzin
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Polska
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy