Przez błoto, bagna i śnieg. Szwedzki "zabytek" od Volvo ratuje żołnierzy w Ukrainie
Na nowych zdjęciach z mediów społecznościowych można zobaczyć szwedzkie gąsienicowe pojazdy terenowe Bandvagn 202, które pomimo bardzo wielu lat na karku, zdają się świetnie sprawdzać w trudnych błotno-śnieżnych warunkach ukraińskiej zimy, ratując życie żołnierzy na froncie.
Chociaż większość wojskowych użytkowników Bandvagn 202, jak Norwegia, Szwecja, Finlandia czy Wielka Brytania, wymieniła już swoje egzemplarze na nowsze modele, m.in. Bandvagn 206, to starsze właśnie zyskały nowe życie - posty w mediach społecznościowych sugerują, że po lokalnych modyfikacjach przez ekspertów, zostały dostosowane do ewakuacji rannych ukraińskich żołnierzy. Wojsko otrzymało dotąd dwa pojazdy Bandvagn 202, które już wyruszyły na front, a w kolejce do modernizacji czeka kolejnych 10-12, bo jak się okazuje trudno o rozwiązanie lepiej sprawdzające się w niskich temperaturach na błocie czy śniegu.
To wyjątkowa i bardzo potrzebna umiejętność w warunkach wojny. Przystosowany jest do transportu rannych na liniach działań wojennych, gdzie medycyna cywilna nie działa
Bandvagn 202 - może i zabytek, ale ciągle ratuje życie
W tym miejscu warto wyjaśnić, że mamy do czynienia z naprawdę wysłużoną konstrukcją, produkowaną na potrzeby szwedzkiej armii w latach 1964-1981, ale za sprawą wolontariuszy jednego z przedsiębiorstw wojskowych, pojazdy zostały zmodernizowane na potrzeby Ukraińskich Sił Zbrojnych. Czym charakteryzują się te jednostki?
3,5-tonowy Bandvagn 202 to specjalny wojskowy pojazd transportowy opracowany przez założoną w 1932 roku szwedzką firmę Bolinder-Munktell, która następnie została kupiona przez słynne Volvo i po kilku zmianach nazwy działa obecnie jako Volvo Construction Equipment, do transportu żołnierzy i sprzętu przez śniegi i bagna w północnej części Szwecji.
Składa się z dwóch jednostek z układem jezdnym systemu Kégresse’a, będącym połączeniem układu gąsienicowego i kołowego, połączonych wielokierunkowym przegubem. Przednia część zawiera silnik i skrzynię biegów, a także kabinę dla kierowcy i jednego pasażera, a przyczepa może pomieścić 8-10 żołnierzy, sprzęt lub zostać przystosowana do innych celów, np. transportu rannych jak w przypadku ukraińskiej wersji.
Czytaj także | Kobieta AirTagiem przyłapała linie lotnicze na kłamstwie
Bandvagn 202 może osiągnąć prędkość 35 km/h na lądzie i 7 km/h na wodzie (jedna z wersji jest amfibią), nie posiada standardowego uzbrojenia, ale jego okna zaprojektowano z myślą o pewnym poziomie świadomości sytuacyjnej. Co warto jeszcze podkreślić, działające w Ukrainie egzemplarze nie zostały oficjalnie przekazane przez szwedzkie władze, ale zakupione na wolnym rynku - od czasu do czasu Bandvagn 202 można kupić na portalach aukcyjnych! - przez darczyńcę.