Radary Bystra w polskiej armii. Pierwszy taki system naszego kraju

Minister obrony zatwierdził umowę między Agencją Zbrojenia a firmą PIT-Radwar na dostarczenie polskiej armii 22 mobilnych stacji radiolokacyjnych Bystra. To konstrukcje krajowej produkcji, będącego najnowocześniejszymi systemami tego typu naszej armii. Wyjaśniamy, jak działa Bystra i w jaki sposób wzmocni obronę polskiego nieba.

Polska armia otrzyma nowe stacje radiolokacyjne Bystra. Tłumaczymy co to za urządzenie
Polska armia otrzyma nowe stacje radiolokacyjne Bystra. Tłumaczymy co to za urządzeniePIT-RADWAR S.A.domena publiczna
Polska armia otrzyma nowe stacje radiolokacyjne Bystra
Polska armia otrzyma nowe stacje radiolokacyjne BystraPIT-RADWAR S.A.domena publiczna

  • Zatwierdzona przez ministra Mariusza Błaszczaka umowa opiewa na 1 mld 110 mln złotych. Uzupełnią 16 radarów, które zostały zamówione wcześniej.
  • Nowe radary Bystra mają za zadanie odnajdować cele przeciwlotnicze dla obrony krótkiego zasięgu od samolotów, po drony na granatach z moździerzów kończąc. Wykorzystują do tego pierwszą polską antenę aktywną AESA.
  • Bystra wejdzie w skład projektu PILICA+, mającego stworzyć rakietowo-artyleryjską obronę przeciwlotniczą całego kraju.

Nowe radary Bystra. Wzmocnią obronę Polski

Stacje radiolokacyjne z zatwierdzonej umowy mają wejść na stan polskiej armii w latach 2026-2028. Jednak już w tym roku polska armia ma otrzymać pierwsze radary na bazie kontraktu podpisanego w 2019 roku.

Dokładniej mowa tu o całym systemie nazwanym Zdolna do Przerzutu Stacja Radiolokacyjna (ZDPSR) Bystra. Jego głównym elementem jest właśnie radar wielozadaniowy umieszczony wraz z całym sprzętem na platformie ŻUBR/P. System ten to jedno z najnowocześniejszych urządzeń, jakie otrzyma polska armia. Może pracować w wielu trybach, efektywnie wyszukując cele, czy koordynując ogień obrony przeciwlotniczej czy na przykład artyleryjskiej.

Stacja radiolokacyjna Bystra to krajowa konstrukcja firmy PIT-RADWAR S.A. Będzie nowymi oczami polskiej armii
Stacja radiolokacyjna Bystra to krajowa konstrukcja firmy PIT-RADWAR S.A. Będzie nowymi oczami polskiej armii@PGZ_plTwitter

Stacje radiolokacyjne Bystra. Wykryją każde zagrożenie

Wspomniany radar służy do wykrywania zagrożeń na dystansie instrumentalnym do 80 kilometrów. W praktyce oznacza to, że mamy do czynienia z systemem wskazującym cele każdego rodzaju dla obrony bardzo krótkiego i krótkiego zasięgu (odpowiednio klasy V-SHORAD i SHORAD).

W pojeździe ŻUBR/P stacji radiolokacyjnej Bystra znajdują się stacje operacyjne, układy nawigacji terenowej (GPS i inercyjny), zasilanie, czy układy łączności i transmisji danych (radiowej i przewodowej). Uzupełnia go imitator sygnału radiolokacyjnego zainstalowany na holowanej przyczepie, symulujący pracę radaru. Pełni rolę swoistego wabika, w przypadku zagrożenia atakiem rakietowym
W pojeździe ŻUBR/P stacji radiolokacyjnej Bystra znajdują się stacje operacyjne, układy nawigacji terenowej (GPS i inercyjny), zasilanie, czy układy łączności i transmisji danych (radiowej i przewodowej). Uzupełnia go imitator sygnału radiolokacyjnego zainstalowany na holowanej przyczepie, symulujący pracę radaru. Pełni rolę swoistego wabika, w przypadku zagrożenia atakiem rakietowym

Jednym z najważniejszych urządzeń stacji jest pierwsza aktywna antena konstrukcji AESA (Active Electronically Scanned Array) polskiej produkcji. Wykorzystuje ona sieć mniejszych anten na większej tablicy, których praca jest koordynowana przez centralny komputer. Jest bardziej rozwinięta niż pasywne anteny, mogąc wysyłać wiele fal radiowych na wielu częstotliwościach jednocześnie. Przez to AESA może wykonywać w tym samym czasie znajdowanie, śledzenie czy niszczenie różnych celów. Antena AESA stacji Bystra jest trudniejsza do wykrycia i bardziej odporna na zagłuszenie.

Dzięki swojej antenie AESA stacja radiolokacyjna Bystra może kierować obroną przeciwpowietrzną w momencie zmasowanego ataku. Przy tym nawet w intensywnej walce nie doprowadzi do ognia samobójczego dzięki specjalnemu systemowi identyfikacji swój-obcy IFF mod 5, obowiązującego w armiach NATO. Prócz wykrywania celów w powietrzu, Bystra może też wskazać ogień artylerii czy moździerzy, wykrywając tor lotu pocisków i granatów

Cechą stacji radiolokacyjnej Bystra jest mobilność. Może być transportowany nawet przez samoloty, co pozwala na szybkie rozmieszczenie. Ponadto wóz ŻUBR/P, który stanowi platformę, może jechać z prędkością aż 100 km/h. Dwuosobowa załoga może więc szybko odpowiadać na zmieniającą się sytuację frontu.

Stacja radiolokacyjna Bystra będzie bronić polskich Patriotów

Nowe radary Bystra wchodzą w skład większego projektu Pilica+, który stworzy rozbudowany systemy niższej warstwy obrony przeciwpowietrznej Polski. Zakłada on wprowadzenie do służby 21 dodatkowych zestawów rakietowo-artyleryjskich Pilica+, mających strzec kluczową infrastrukturę w państwie.

Pilica+ ma się opierać na podwójnych działkach kalibru 23 mm i pociskach zestawu Grom. Stanowić będzie ochronę m.in. dla systemów Patriot
Pilica+ ma się opierać na podwójnych działkach kalibru 23 mm i pociskach zestawu Grom. Stanowić będzie ochronę m.in. dla systemów PatriotWikipedia

Bystra, stanowiąc część tej niższej warstwy obrony, będzie wykrywała kluczowe zagrożenie, które mogło przedostać się na tereny Polski, zagrażając kluczowym obiektom. Może posłużyć do m.in. zwalczania akcji sabotażowych wykonywanych za pomocą dronów. Co ważniejsze, może zostać zintegrowany z innymi systemami obrony przeciwpowietrznej.

Przynoszą słodycze i papierosy. Ukraińcy opłakują swoich zmarłychAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas