Rosjanie otrzymali nowe samoloty MiG-35

MiG-35 jest kolejną wersją rozwojową MiG-a-29 /MON FR /INTERIA.PL/materiały prasowe
Reklama

Dyrektor generalny Rosyjskiej Korporacji Lotniczej MiG Ilja Tarasenko poinformował o dostawie Siłom Powietrzno-Kosmicznym (WKS) dwóch z sześciu zamówionych samolotów wielozadaniowych MiG-35.

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej (MO FR) złożyło zamówienie na dwa dwumiejscowe MiG-35UB i cztery jednomiejscowe MiG-35S podczas Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2018 na Kubince, 22 sierpnia 2018 roku.

W wywiadzie dla agencji prasowej TASS, Tarasenko poinformował, że cztery pozostałe samoloty zostaną dostarczone odbiorcy do końca 2019 roku, a RSK MiG oczekuje podpisania kolejnej umowy na samoloty tego typu niebawem. Warte podkreślenia jest tempo dostaw, gdyż zgodnie z umową termin realizacji był wyznaczony do 2023 roku. Zamówienie sześciu egzemplarzy należy wiązać z koniecznością wymiany MiG-29/29UB, należących do zespołu akrobacyjnego Striżi. Samoloty trafią zatem do bazy lotniczej w Lipiecku, gdzie znajduje się ośrodek szkoleniowy WKS.

Tarasenko dodał, że przedstawiciele RSK MiG i państwowego koncernu RosOboronEksport prowadzą rozmowy z władzami Indii na temat możliwości uruchomienia produkcji licencyjnej tych samolotów w zakładach Hindustan Aeronautics Limited w ramach polityki Make In India. Jest to kolejna próba zaoferowania MiG-35 Indiom w ramach uruchomionego 11 kwietnia 2018 roku programu wyboru następcy MiG-21bis i MiG-27ML. Wojska lotnicze Indii poszukują bowiem dostawcy 110 samolotów, a wśród kontrofert są Lockheed Martin F-21, Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III, Dassault Aviation Rafale F3R, Eurofighter Typhoon i Saab JAS39 Gripen E/F. Według RSK MiG, oferta rosyjska ma być około 20 proc. tańsza od konkurencji.

Reklama

Nowe wersje

Co ciekawe, dyrektor generalny RSK MiG powiedział również, że do końca 2019 roku powstanie zakończą się prace badawczo-rozwojowe nad następcą ponaddźwiękowego samolotu przechwytującego MiG-31BM/BSM. Ma być to konstrukcja o obniżonym przekroju radarowym, zdolna do przenoszenia nowych typów uzbrojenia. Prace nad samolotem, który otrzymał oznaczenie MiG-41, a program jego budowy PAK DP, rozpoczęto w 2014. Samolot miałby trafić do WKS w 2025 roku.

Prototyp jednomiejscowego MiG-35, zbudowany w oparciu o zmodyfikowany demonstrator MiG-29M2, został oblatany 7 lutego 2007. Został zaprezentowany podczas Aero India 2007 roku w Bengaluru i zaoferowany wojskom lotniczym tego państwa (Bhartiya Vāyu Senā) w programie MMRCA, które poszukiwały dostawcy 126 samolotów. Program anulowano 30 lipca 2015 roku, a rząd indyjski zakupił 36 samolotów Dassault Rafale. Dwumiejscowy wariant otrzymał wówczas oznaczenie MiG-35D. Rosjanie określili je jako samoloty wielozadaniowe generacji 4++.

RSK MiG nie rezygnował jednak z dalszego rozwoju programu. Pierwotnie, przed 2013 rokiem MO FR planowało zakup 37 samolotów za ok. 37 mld RUB (2,17 mld zł), co wydaje się mocno zaniżoną wartością. Później je zredukowano do 24. W 2014 roku zakupem 24 egzemplarzy był zainteresowany Egipt, ale ostatecznie w kwietniu 2015 zdecydował się na 46 tańszych MiG-29M/M2 za równowartość około 2 mld USD (7,6 mld zł).

Oficjalna prezentacja dwóch przedprodukcyjnych egzemplarzy zbudowanych od podstaw miała miejsce w Łuchowicy w obwodzie moskiewskim 27 stycznia 2017 roku. Próby w locie pierwszego z nich rozpoczęły się w tym samym miesiącu, jeszcze przed prezentacją (drugi nie był jeszcze w pełni zmontowany). Później zbudowani dwa kolejne egzemplarze do testów państwowych, które miały zakończyć się w połowie 2018 roku. Jednak według informacji z listopada tego samego roku, termin ich realizacji wydłużono do 2019 roku.

Rafał Muczyński


MilMag
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy