Silnik czołgów M1 Abrams jest niesamowity. To on odróżnia je od Leopardów 2

M1 Abrams odznacza się na tle innych nowoczesnych czołgów, jak choćby Leopardów 2, Challengerów czy K2. Paliwem może być dla nich w zasadzie każda łatwopalna mieszanina, a nawet… paliwo rakietowe. Co potrafi silnik turbinowy w Abramsach?

Czołgi Abrams mogą jeździć m.in. na... paliwie rakietowym i wysokoprocentowym roztworze alkoholu. Jak to możliwe?
Czołgi Abrams mogą jeździć m.in. na... paliwie rakietowym i wysokoprocentowym roztworze alkoholu. Jak to możliwe?123RF/PICSEL

Jak poinformował minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, pierwsze czołgi Abrams mają zostać odebrane przez nasz kraj na wiosnę, a w latach 2023-2024 do Polski ma trafić 116 maszyn tego typu. Polscy żołnierze są obecnie szkoleni z obsługi tych czołgów przez amerykańską armię.

Dość niezwykłą cechą czołgów Abrams są ich silniki, które mogą być napędzane... paliwem rakietowym.

Niecodzienne silniki i paliwo do czołgów Abrams

Elementem odróżniającym Abramsy od pozostałych czołgów jest ich silnik. Maszynę napędza turbina gazowa AGT1500 firmy Honeywell, która rozpędza ważący około 60 ton pojazd do 72 km/h.

Co ciekawe czołg może być zasilany paliwem rakietowym, olejem napędowym, niskooktanową benzyną, kerozyną, a nawet... wysokoprocentowym roztworem alkoholu. Prawie każda łatwopalna mieszanina może być używana jako paliwo.

Wyposażenie czołgu w niecodzienny silnik było motywowane korzystnym stosunkiem mocy do masy, cichszą pracą, przez co maszyna zyskała przydomek "Whispering Death" (Szepcząca Śmierć), a także bardzo dużym przyspieszeniem.

Jednak wszystko ma swój koszt. Tutaj okazała się nim jego "paliwożerność" - by pokonać 1,5 km, czołg musi spalić... prawie 4 litry paliwa. Z powodu swego apetytu, maszyna zyskała olbrzymi zbiornik paliwa mieszczący aż 1850 litrów płynu. Taki zapas paliwa wystarcza na przejechanie niecałych 430 km. Moc silnika wynosi 1500 KM.

Turbina gazowa sterowana jest przez cyfrową elektroniczną jednostkę sterującą (DECU). Ponadto nie wymaga ona chłodziwa. Kompletna jednostka napędowa składa się z dwuwałowej turbiny gazowej z rekuperatorem, filtrów powietrza po lewej i prawej stronie turbiny, hydromechanicznej przekładni zmiany biegów, cofania i kierowania X-1100-3B oraz dwóch chłodnic.

Z kolei sama turbina gazowa zbudowana jest z przedniej części, na którą składają się sprężarki i komory spalania, oraz tylnej, gdzie umieszczone zostały turbiny, rekuperator, przekładnie redukujące oraz rozrusznik i mechanizm regulacji łopatek prowadzących. Rozrusznik jest silnikiem elektrycznym o prędkości obrotowej 5500-9000 obr./min. Co ciekawe temperatura spalin wynosi aż 500 stopni Celsjusza.

Zaginione zdjęcia z getta. POLIN pokaże je na wystawieAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas