Sześć CH-47 Chinook za ponad miliard dolarów. USA zacierają ręce
Stany Zjednoczone wyraziły zgodę na zakup przez Zjednoczone Emiraty Arabskie sześciu ciężkich śmigłowców transportowych CH-47 Chinnok wraz z pakietem dodatkowych części oraz wsparciem logistycznym. Maksymalny szacowany koszt zakupu wynosi aż 1,32 miliardów dolarów.

Spis treści:
Astronomiczne kwoty za zbrojenia. Sześć Chinooków za ponad miliard dolarów
O zgodzie na sprzedaż poinformowała agencja Departamentu Stanu - DSCA (Defense Security Cooperation Agency). Obejmuje możliwy kontrakt rząd-rząd w ramach procedury Foreign Military Sale (FMS) pomiędzy Waszyngtonem a Abu Zabi. Jego głównymi realizatorami będzie Boeing Helicopter Aircraft Company (producent śmigłowców CH-47 Chinook) oraz Honeywell Engine Company (producent silników).
Zgoda na możliwy kontrakt obejmuje m.in.:
- 6 śmigłowców CH-47F Block II Chinook z możliwością tankowania w powietrzu i zbiornikami paliwa o zwiększonym zasięgu
- 16 silników T-55-GA-714A (12 zainstalowanych na śmigłowcach, 4 jako części zamienne)
- 20 karabinów maszynowych M-240 (18 zainstalowanych, 2 jako części zamienne)
- 20 radiotelefonów AN/ARC-231A COMSEC (18 zainstalowanych, 2 jako części zamienne)
- oprogramowanie Common Missile Warning System (CMWS)
- radarowe odbiorniki ostrzegawcze AN/APR-39A
- laserowe zestawy wykrywające (LDS) AN/AVR-2B
- radiotelefony wysokiej częstotliwości (HF) AN/ARC-220
Maksymalny koszt wszystkich elementów możliwego kontraktu wynosi 1,32 mld dolarów. Należy pamiętać, że zgoda z Departamentu Stanu za zakup w procedurze FMS nie oznacza jeszcze samego zakupu. Obecnie strony mogą negocjować przyszły kontrakt, który będzie mniejszy od maksymalnych kosztów, przedstawionych w zgodzie.
CH-47 Chinook. Topowy sprzęt...
CH-47 Chinook to amerykański śmigłowiec przeznaczony podstawowo do wykonywania misji ciężkiego transportu. Zakres jego możliwości jest naprawdę szeroki i w zależności od modyfikacji zakłada przenoszenie do 55 żołnierzy lub ciężkiego sprzętu wojskowego, wykonywanie misji ewakuacji, operacji antyterrorystycznych czy mobilnego tankowania. Sprawdza się zarówno jako platforma do operacji w czasie wojny, jak i kryzysu w momencie pokoju.
Po raz pierwszy CH-47 Chinook wszedł do służby w latach lat 60. Słynie z użycia konstrukcji Piaseckiego, wykorzystując dwa wirniki nośne w układzie tandem. Takie rozwiązanie pozwala wykorzystać całą moc silników na generowanie siły nośnej. Zapewnia to większą stabilność podczas lotu przy dużych gabarytach.
CH-47F Block II to najnowsza wersja wyróżniająca się większym udźwigiem i zasięgiem lotu. Posiada wzmocniony płatowiec oraz unowocześnieniony cyfrowy kokpit. Wprowadza także nowe silniki turbowałowe Honeywell T55-715, które wraz z nowymi łopatami wirników zapewniają większą moc.
Parametry taktyczno-techniczne śmigłowca CH-47F Chinook Block II:
- Załoga: 3 pilotów
- Długość: 30,1 m
- Rozpiętość wirnika: 18,3 m
- Wysokość: 5,7 m
- Maksymalna masa: 24494 kg
- Użyteczny ładunek: 12655 kg
- Napęd: 2x silniki Honeywell T55-715
- Prędkość maksymalna: 302 km/h
- Maksymalny zasięg: 1111 km
- Pułap: 6096 m

...za topową cenę
Kwota ponad 1,3 mld dolarów za sześć śmigłowców z pakietem wyposażenia robi duże wrażenie. Niemniej nie powinna dziwić, biorąc pod uwagę, że mowa o jednym z topowych sprzętów w kategorii ciężkich śmigłowców transportowych. Dodatkowo cena za jednego CH-47 Chinook wraz z potrzebnym pakietem części i wsparcia jest zwiększana poprzez zakup niewielkiej liczby maszyn tzw. mikrofloty.
Dla porównania Niemcy w lipcu 2023 roku za kontrakt na 60 śmigłowców CH-47F Chinook Block II wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym zapłacili około 7,7 mld dolarów. Tu można dodać, że maksymalna cena po zgodzie Departamentu Stanu wyniosła 8,5 mld dolarów.
Niemcy tym kontraktem zakupili drugą co do wielkości flotę CH-47 Chinook w NATO. Oczywiście ich zakup był znacząco inny niż ten, na jaki mogą zdecydować się Zjednoczone Emiraty Arabskie. Niemniej pokazuje, że państwo które chce wydać pieniądze na topowy ciężki śmigłowiec transportowy z USA, musi szykować wielkie pieniądze.
CH-47 Chinook jest oferowany Polsce
W tym kontekście warto przypomnieć, że Boeing oficjalnie zaoferował Polsce zakup śmigłowców CH-47 Chinook. Miałyby zastąpić poradzieckie Mi-8/Mi-17, które obecnie stanowią podstawowe ciężkie śmigłowce transportowe w strukturach Wojsk Lądowych.
O rozważaniu pozyskania tych śmigłowców mówił w październiku 2024 roku minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. W rozmowie z Portalem Obronnym wskazał, że obok wymogów militarnych potrzebę posiadania przez armię śmigłowca zdolnego przenosić bardzo ciężki transport uzmysłowiła powódź na południu Polski z września. Takie maszyny jak CH-47 stanowiłyby platformę, która szybko mogłaby przenieść duży ładunek podczas np. klęsk żywiołowych lub pomagać w ewakuacji ludności.
Powódź z 2024 roku pokazała, że zasoby śmigłowców w Polsce wymagają zarówno uzupełnienia, jak i modernizacji. Kwestia maszyn ciężkiego transportu jest de facto jedną z najbardziej zaniedbanych w naszych siłach zbrojnych. Stąd zakup takich konstrukcji jak CH-47 Chinook może być uznana za jeden z priorytetów...pytaniem tylko jest czy w przyszłości starczy na niego pieniędzy.