TAI Hürkuş-C. Łowca terrorystów
W Turcji trwają testy lekkiego samolotu szturmowego TAI Hürkuş-C. Maszyna powstała, aby obniżyć koszty operacji w działaniach asymetrycznych.
Turcja prowadzi obecnie działania przeciwko islamskim terrorystom z Daesh, a także przeciw Kurdom z Ludowych Jednostek Samoobrony (YPG), których Erdogan uważa za zbrojne ramię Partii Pracujących Kurdystanu. Ta z kolei uznawana jest za organizację terrorystyczną. Takie działania z kolei komplikują relacje Turcji z sojusznikami z NATO, którzy uważają YPG za głównego sprzymierzeńca w walce z Państwem Islamskim. Czy testy samolotu, w założeniu mającego zwalczać Kurdów, pogorszy relacje ze Stanami Zjednoczonymi i Wielką Brytanią?
Turcy pracują nad lekkim samolotem uderzeniowo-rozpoznawczym o napędzie turbośmigłowym od 2006 roku, kiedy postanowiono zlecić Turkish Aerospace Industries prace nad samolotem szkolno-treningowym i kolejnymi wersjami rozwojowymi. Po sporych opóźnieniach w projekcie, pod koniec sierpnia 2013 roku oblatano wersję Hürkuş-A, przeznaczoną do szkolenia. Niedługo później powstała wersja B, wyposażona w zintegrowaną awionikę dostosowaną do szkolenia przyszłych pilotów F-16.
Rząd Turcji poinformował wówczas, że planuje sprzedaż samolotów do krajów Bliskiego Wschodu i Afryki, czyli państw, które mają dość ograniczone budżety zbrojeniowe. W związku z tym i zaogniającym się konfliktem na granicy z Syrią, rozpoczęto prace nad wersją uderzeniową. W lutym 2017 roku tureckie ministerstwo obrony opublikowało zdjęcia uzbrojonego Hürkuş-C.
Hürkuş-C może być napędzany przez pojedynczy silnik turbośmigłowy Pratt and Witney Canada PT6A-68T o mocy 1600 KM lub silnik lokalnej produkcji o mocy 1400 KM TUSAŞ Engine Industries. Lekki szturmowiec może przenieść na siedmiu węzłach podwieszeń 1500 kg uzbrojenia - rakietowych pocisków niekierowanych, bomb kierowanych laserowo GBU-12, bomby ogólnego zastosowania MK 81 i MK 82, BDU-33 oraz ich ćwiczebnych odpowiedników. Ponadto samolot może być uzbrojony w karabin maszynowy kalibru 12,7 mm lub działko 20 mm. Samolot został także wyposażony w zestaw głowic optoelektronicznych, zwiększających świadomość sytuacyjną załogi.
Turcy pracują także nad wersją przeznaczoną do działań nad morzem i wersją bezzałogową przeznaczoną do operowania w głębi terenów zajętych przez islamskich terrorystów.
Dostawy samolotów wersji C miały rozpocząć się w 2018 roku, jednak na razie TAI nie jest w stanie dostarczyć samolotów w wyznaczonym terminie. Pierwsze samoloty prawdopodobnie trafią do sił powietrznych dopiero w drugiej połowie 2019 roku.