Udowodniły swoją skuteczność w Afganistanie. Ukraińcy dostali Oshkosh M-ATV

W sieci pojawiło się nagranie dokumentujące długą kolumnę pojazdów opancerzonych na ukraińskiej drodze i jak możemy się dowiedzieć z jego opisu, to nowa dostawa od zachodnich sojuszników. Szczególną uwagę zwraca tu Oshkosh M-ATV, czyli samochód opancerzony zaprojektowany w USA z myślą o trudnych warunkach w Afganistanie.

W sieci pojawiło się nagranie dokumentujące długą kolumnę pojazdów opancerzonych na ukraińskiej drodze i jak możemy się dowiedzieć z jego opisu, to nowa dostawa od zachodnich sojuszników. Szczególną uwagę zwraca tu Oshkosh M-ATV, czyli samochód opancerzony zaprojektowany w USA z myślą o trudnych warunkach w Afganistanie.
Ukraińcy dostali Oshkosh M-ATV. Pojazdy sprawdzone w Afganistanie i Syrii / John Moore i Twitter/Clash Report /Getty Images

Clash Report podzieliło się na Twitterze nagraniem, na którym możemy zobaczyć długą kolumnę pojazdów opancerzonych dostarczonych obrońcom Kijowa w ramach ostatniej pomocy militarnej. Nie brakuje tu wielozadaniowych pojazdów kołowych wysokiej mobilności HMMWV, czyli popularnych amerykańskich Humvee czy kołowych transporterów opancerzonych MXT-MVA (Military Extreme Truck - Military Version Armored) w wersji Husky, czyli wariancie dopasowanym do potrzeb brytyjskiej armii, produkowanych przez Navistar Defense.

Reklama

Sprawdzone w Afganistanie, teraz służą w Ukrainie

Ten ostatni zastąpił pojazdy Snatch Land Rover armii brytyjskiej w Afganistanie, które okazały się niewystarczające do ochrony pasażerów przed improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi (nieznana liczba tych pojazdów została przekazana Ukrainie już w ubiegłym roku). I nie jest to jedyny pojazd widoczny na nagraniu, który zdobył doświadczenie bojowe w tym konflikcie, bo podobnie było w przypadku Oshkosh M-ATV - jego obecność w Ukrainie jest jednak pewnym zaskoczeniem, bo wcześniej nie słyszeliśmy informacji o planach jego przekazania.

Co to za pojazd? Oshkosh M-ATV to samochód opancerzony typu MRAP, czyli o zwiększonej odporności na miny i ataki z zasadzki, która bierze się m.in. ze specyficznej konstrukcji kadłuba z silnie opancerzonym podwoziem uformowanym w kształcie litery "V". Siły zbrojne USA wdrożyły program konstrukcji i produkcji takich pojazdów po doświadczeniach wojny w Iraku i Afganistanie, by ograniczyć ofiary śmiertelne na skutek tego typu ataków.

Oshkosh M-ATV opracowano jako bardziej mobilną wersję pojazdów Cougar i International MaxxPro, które przy masie prawie 20 ton znacznie zwiększały przeżywalność w zasadzkach z wykorzystaniem min-pułapek, ale miały problemy ze stabilnością i były mniej mobilne na górzystych i nieutwardzonych drogach Afganistanu. Pojazd został osadzony na zmodyfikowanym podwoziu najkrótszej ciężarówki rodziny MTVR, z zawieszeniem konstrukcji Oshkosh TAK-4, zapewniającym wysokie własności terenowe.

Oshkosh M-ATV - mobilność i ochrona przed minami

W efekcie Oshkosh M-ATV gwarantuje siłom zbrojnym sprawnie przemieszczanie się w trudnym nawet terenie, a jednocześnie ochronę na poziomie 4a według STANAG 4569 i chroni przy wybuchu pod kołem miny o masie do 10 kg TNT. Pojazd mieści kierowcę i czterech żołnierzy, a jego silnik wysokoprężny Caterpillar C7 o mocy 370 KM pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 105 km/h.

Jak przekonuje Oshkosh, pojazd może być wykorzystywany w misjach specjalnego rozpoznania i wykrywania celów, wywiadu wojskowego, konwencjonalnych i niekonwencjonalnych działań wojennych oraz jako zautomatyzowany system wsparcia dowodzenia klasy C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). Co ciekawe, pierwszym użytkownikiem tych pojazdów spoza USA była Polska, kilka egzemplarzy miał do dyspozycji Polski Kontyngent Wojskowy w Afganistanie.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: transporter opancerzony | wojna Ukraina-Rosja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama