Ukraina chwali się bojową wersją Humvee. Mocno... wybuchową

37. Samodzielna Brygada Piechoty Morskiej Ukrainy opublikowała w sieci zdjęcia przedstawiające opancerzony Humvee wyposażony w czterostrzałowe zasobniki rakiet naprowadzanych laserowo.

Ukraina po raz kolejny chwali Humvee. Tym razem jego siłę ognia
Ukraina po raz kolejny chwali Humvee. Tym razem jego siłę ognia37. Samodzielna Brygada Piechoty Morskiej Ukrainydomena publiczna

O znaczeniu HMMWV w Ukrainie pisaliśmy już wiele razy, przywołując słowa ukraińskich żołnierzy chwalących te oraz inne pojazdy dostarczone przez sojuszników, głównie za ich wytrzymałość i wysoki poziom ochrony, który pozwala chronić życie żołnierzy podczas zasadzek wroga lub eksplozji min, umożliwiając wycofanie się z wrogich obszarów nawet w mocno uszkodzonych pojazdach.

Dziś z kolei ukraińscy marines postanowili pochwalić Humvee za coś innego, a raczej pochwalić się w sieci opancerzoną jednostką w wersji M1152A1 wyposażoną w czterostrzałową wyrzutnię Arnold Defence LAND-LGR (jest ona przeznaczona głównie do wystrzeliwania rakiet kal. 70 mm naprowadzanych laserowo, ale może pomieścić również rakiety niekierowane), demonstrując jej możliwości w akcji. Zdjęcia podkreślają bojowe zastosowanie tego systemu i pokazują, jak Humvee strzela rakietami Advanced Precision Kill Weapon System II (APKWS II) do celów naziemnych.

To opancerzony Humvee wyposażony w czterostrzałowe zasobniki rakiet naprowadzanych laserowo
To opancerzony Humvee wyposażony w czterostrzałowe zasobniki rakiet naprowadzanych laserowo37. Samodzielna Brygada Piechoty Morskiej Ukrainydomena publiczna

Humvee strzela APKWS II

To projektowa konwersja niekierowanych rakiet Hydra 70 z zestawem naprowadzania laserowego, umożliwiającym przekształcenie ich w precyzyjną amunicję kierowaną. APKWS II wykorzystuje konkretnie technologię Distributed Aperture Semi-Active Laser Seeker (DASALS), czyli półaktywnego lasera poszukującego z rozproszoną aperturą, która pozwala na umieszczenie laserowego seekera na przedniej krawędzi każdego z przednich skrzydeł sterujących, współpracujących w taki sposób, jakby były jednym.

Taka konfiguracja pozwala na wykorzystanie istniejących głowic systemu Hydra 70 bez konieczności stosowania seekera laserowego w nosie rakiety. Rakiety APKWS II składają się z trzech głównych elementów: głowicy bojowej, silnika rakietowego i sekcji naprowadzania. Ta modułowość pozwala na zastosowanie różnych typów głowic bojowych, dzięki czemu system jest uniwersalny w różnych scenariuszach bojowych. Rozmieszczenie uzbrojonych w takie rakiety Humvee zwiększa więc elastyczność taktyczną i siłę ognia ukraińskiej piechoty morskiej, pozwalając na celne uderzenia w pozycje wroga.

Co potrafi Humvee?

To wielozadaniowy pojazd kołowy o wysokiej mobilności opracowany dla armii USA przez AM General, który jest produkowany od 1982 roku i stale modernizowany. Amerykanie dysponują co najmniej 17 wariantami, które służą jako transportery ładunków i żołnierzy, platformy broni automatycznej, karetki pogotowia, transportery rakiet M220 TOW, "napęd" do haubic oraz platformy dla rakiet Stinger.

Humvee charakteryzuje się stałym napędem na cztery koła, oparciem konstrukcji na stalowej ramie, niezależnym zawieszeniem wszystkich kół, dużą zdolnością do pokonywania przeszkód terenowych i wodoszczelnością całej konstrukcji. Posiada też charakterystyczną "wyciętą" tylną część wozu, co ułatwia załadunek zaopatrzenia, piechoty oraz rannych.

Jednostka słynie z szyb kuloodpornych i grubego pancerza - może posiadać pancerz Frag Kit 6, który dodaje 450 kg do masy całego pojazdu i sprawia, że drzwi pojazdu stają się tak ciężkie, że żołnierze mogą potrzebować mechanicznego urządzenia wspomagającego, aby je otworzyć i zamknąć!

Pojazd może być wyposażony w karabin maszynowy Browning M2 HB, granatnik automatyczny Mk 19 lub wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych BGM-71 TOW montowaną na obrotnicy w dachu nadwozia. HMMWV waży nawet do 3 856 kg, jest szeroki na ponad 2 metry i długi na ponad 4,5 metra. Wyposażony jest zazwyczaj w silnik 6,2 l V8 Detroit Diesel, osiąga prędkość do 113 km/h, a pojemność zbiornika paliwa wynosi 100 litrów.

Ogromny humanoidalny robot będzie naprawiał linie kolejowe w JaponiiAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas