Włoskie lotniskowce z F-35B. Nowa jakość na Morzu Śródziemnym
Włoski lotniskowiec "Cavour" wyszedł z portu w Tarencie i wyruszył w rejs do Stanów Zjednoczonych, u wybrzeży których zostaną zrealizowane pierwsze próby na pokładzie i certyfikacja z samolotami wielozadaniowymi krótkiego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II.
Próby na Oceanie Atlantyckim będą zwieńczeniem przygotowań flagowej włoskiej jednostki do możliwości przenoszenia nowych samolotów pokładowych marynarki wojennej (Marina Militare), które zastąpią w tej roli samoloty krótkiego startu i pionowego lądowania Boeing AV-8B+ Harrier II, po trzydziestu latach ich eksploatacji. Testy wesprze personel Integrated Test Force (ITF) z portu wojennego NAS Patuxent River w stanie Maryland, złożony z amerykańskich i włoskich wojskowych, a także cywilów i inżynierów z Departamentu Obrony USA. Na pokładzie okrętu mają stacjonować co najmniej dwa amerykańskie F-35B.
Certyfikacja okrętu ma nastąpić w połowie br., tak aby do 2024 roku mógł być ogłoszony status wstępnej gotowości operacyjnej (IOC, Initial Operational Capability). Dzięki nowym zdolnościom, jakie zapewnią samoloty F-35B, Marina Militare będzie lepiej przystosowana do współdziałania z sojuszniczymi marynarkami wojennymi wyposażonymi w nowoczesne lotnictwo pokładowe, tj. USA, Wielkiej Brytanii i Francji. Jest to cel strategiczny, jaki objęło obecnie kierownictwo włoskiej marynarki wojennej. Marine Militare będzie trzecią siłą morską na świecie, po USA i Wielkiej Brytanii, która będzie użytkować F-35B w roli samolotów pokładowych. W dalszej kolejności dołączą do nich Japonia i Korea Południowa.
Co ciekawe, po planowanym wycofaniu mniejszego lotniskowca Giuseppe Garibaldi (C551) w 2022 roku, drugą jednostką zdolną do przyjęcia samolotów nowej generacji będzie nowy wielozadaniowy śmigłowcowiec desantowy "Trieste".Wstępne przygotowania do integracji F-35B z "Cavour" rozpoczęto jeszcze w grudniu 2018 roku. 21 lipca 2019 roku okręt wszedł do suchego doku Edgardo Ferrati w Tarencie (Arsenale militare marittimo di Taranto), celem przeprowadzenia remontu głównego połączonego z modernizacją, dostosowującej go do podjęcia na swoim pokładzie nowych samolotów F. Prace zakończono po dziesięciu miesiącach w maju 2020 roku.W ramach prac wzmocniono pokład lotniczy poprzez pokrycie go materiałami odpornymi na bardzo wysokie temperatury oraz zreorganizowano położenie elementów wyposażenia na pokładzie, celem ochrony go przed podmuchami gorących gazów wylotowych z silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney F135-PW-600. Ponadto, zamontowano nowy dźwig w hangarze lotniczym, zmodyfikowano układ paliwowy, przeprowadzone prace remontowe i konserwacyjne podstawowych systemów okrętowych oraz wygospodarowano dodatkową przestrzeń do obsługi nowych samolotów.Włochy zamówiły łącznie 90 samolotów F-35, z czego 60 konwencjonalnych F-35A do 2027 trafi do wojsk lotniczych, a pozostałe 30 F-35B do marynarki wojennej. Planowane jest utworzenie dwóch skrzydeł lotnictwa pokładowego po 15 F-35B, po jednym dla "Cavour" i "Trieste".
Rafał Muczyński
Holenderskie F-35. Pierwsze Lightingi II w Europie
Pierwsze dwa F-35A przeznaczone dla Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych wylądowały pod koniec maja. Już 11 czerwca zostały publicznie zaprezentowane podczas pokazów lotniczych Royal Netherlands Air Force Open Days 2016. Holendrzy kupili 37 myśliwców F-35A, co ma kosztować minimum 6 mld dolarów. Nowe myśliwce mają zastąpić używane dotychczas F-16AM/BM.