Zdradzili Rosjan. Teraz wybrali broń z innego kraju
Siły Powietrzne Azerbejdżanu zaprezentowały swój nowy samolot wielozadaniowy JF-17. To maszyny pakistańsko-chińskiej produkcji. Tym samym Baku wybrało inną opcję w zakupach zbrojeniowych niż rosyjski arsenał, który historycznie stanowił podstawowe uzbrojenie kaukaskiego państwa.
Prezentacja nowego samolotu JF-17 Block III dla Sił Powietrznych Azerbejdżanu miała miejsce 25 września podczas krajowych targów obronnych ADEX 2024 w Baku. Podczas niego prezydent Azerbejdżanu Ilham Aliyev dokonał uroczystej inspekcji samolotu.
Biuro prezydenta poinformowało, że "te samoloty zostały już włączone do arsenału sił powietrznych Azerbejdżanu". Niemniej na zdjęciach z uroczystości widać, że JF-17 posiada malowania sił powietrznych Pakistanu, a nie Azerbejdżanu. Prawdopodobnie więc na ten moment te samoloty jeszcze nie znajdują się na wyposażeniu sił powietrznych tego kraju, a dopiero mają rozpocząć się ich dostawy.
Odejście od Rosji
Niemniej prezentacja potwierdziła doniesienia o zakupie samolotów przez Azerbejdżan samolotów JF-17 od Pakistanu. Pierwsze plotki na ten temat pojawiły się w lutym br., gdy azerskie media donosiły, że przyszły kontrakt opiewa na wartość 1,6 mld dolarów. Dotąd nie znamy jego szczegółów, ale spekuluje się, że w nim Azerowie pozyskali 24 samoloty wielozadaniowe JF-17 Block III.
Ta modernizacja jest szczególnie ważna dla Azerbejdżanu. Do tej pory siły powietrzne tego państwa wykorzystywały stare poradzieckie maszyny jak MiG-29 oraz Su-25. Pomimo ciągłych remontów i modernizacji, Baku zdecydowało się na zakup nowocześniejszej platformy.
Wybór JF-17 jest o tyle istotny, że stanowi bardzo ważny ruch polityczny. Historycznie to Rosja była największym dostawcą broni dla Azerbejdżanu. Do także bardzo lukratywny rynek dla sprzedaży zbrojeniowych. Kraj ten ciągle inwestuje w armię, ze względu na rywalizację z Armenią. Obecnie Rosja w ramach modernizacji mogła zaoferować np. Su-30 czy Su-35 albo specjalną produkcję MiG-35. Wybór oferty Pakistanu zwiększa prestiż tego państwa, zapewniając ciągłość zamówień.
Co potrafi samolot JF-17
JF-17 Block III Thunder to najnowsza wersja lekkiego samolotu wielozadaniowego opracowywanego przez dwie firmy: pakistański Pakistan Aeronautical Complex i chiński Chengdu Aircraft Corporation. Pierwsze projekty samolotu JF-17 powstały w latach 90. w Chinach, gdzie oznaczono go jako FC-1. Jednak tamtejsze siły powietrzne nie skusiły się na wprowadzenie go do służby. Licencję na produkcję sprzedano Pakistanowi, który dziś wytwarza połowę wszystkich części i sam może sprzedawać samoloty innym państwom.
Samolot w najnowszej wersji Block III ma być wyposażony w elektroniczny radar KLJ-7A ze skanowaniem fazowym (AESA), pozwalający na atakowanie w jednym momencie do czterech celów. W wykrywaniu wrogich samolotów wykorzystują także systemy wyszukiwania i śledzenia w podczerwieni [IRST], które wynajdują sygnaturę cieplną samolotu. W odpowiednich warunkach potrafią wykryć samoloty z fizycznym stealth jak F-35.
Parametry taktyczno-techniczne samolotu JF-17 Block III:
- Długość: 14,33 m
- Rozpiętość skrzydeł: 4,57 m
- Wysokość: 9,45 m
- Całkowita masa bojowa: 13500 kg
- Napęd: 1x silnik turboodrzutowy Klimov RD-93MA
- Prędkość maksymalna:
- Pułap: 16764 m
- Zasięg lotu: 3481 km
- Uzbrojenie: 1x działko 23 mm GSh-23, 8 punktów podwieszeń na rakiety powietrze-powietrze (PL-12, PL-15E), pociski powietrze-ziemia (MAR-1, Ra’ad II), bomb (Mk-84, GBU-16)