BlackBerry na całym świecie przestają działać. To smutny koniec pewnej epoki

Dziś BlackBerry oficjalnie wycofało swój software z użycia. Oznacza to, że wszystkie istniejące telefony BlackBerry działające na oryginalnym systemie operacyjnym zamienią się w bezużyteczne cegiełki. To smutny koniec pewnej epoki.

Blackberry notowało spadki sprzedaży już od 2010 roku
Blackberry notowało spadki sprzedaży już od 2010 roku123RF/PICSEL

Firma BlackBerry wypuściła swój pierwszy telefon w 1999 roku i od razu oferowała zupełnie inne podejście niż konkurencja. Urządzenia kanadyjskiego przedsiębiorstwa były zaopatrzone w klawiaturę QWERTY, podczas gdy inne firmy stawiał format numeryczny. BlackBerry były przez to szersze, lecz o wiele szybciej i wygodniej można było na nich napisać wiadomość tekstową.

Teraz firma wycofuje z użytku swoje autorskie oprogramowanie, co oznacza, że od 4 stycznia 2022 roku urządzenia działające na BlackBerry OS stracą całą swoją funkcjonalność. Informacja dotyczy telefonów komórkowych z systemem BlackBerry OS 7.1 i starszymi. Te urządzenia stracą nawet podstawowe funkcje GSM jak dzwonienie i wysyłanie wiadomości. Nie będzie można nawet łączyć się z numerami alarmowymi.  Sytuacja była do przewidzenia, gdyż jeszcze w 2019 roku producent zablokował możliwość pobierania nowych aplikacji. Wtedy został również pozbawiony wsparcia komunikator BBM. Posiadacze BlackBerry z systemem Android mogą spać spokojnie, gdyż ich urządzenia nie są w żaden sposób zagrożone aktualnymi zmianami.

BlackBerry przez lata był reklamowany przez firmę i postrzegany przez klientów jako urządzenie mobilne klasy premium. Stworzona wokół nich otoczka elegancji wskazywała, że są one przeznaczone dla biznesmenów, polityków i innych VIPów. Świadczy o tym chociażby fakt, że telefonu BlackBerry używał Barack Obama podczas swojej kampanii prezydenckiej w 2008 roku, a urządzenie pozostawało w jego kieszeni niemal do końca jego kadencji prezydenckiej.

Niestety, wszystko co dobre kiedyś się kończy. Ta reguła sprawdziła się również w przypadku BlackBerry, które zaliczyło mocny spadek sprzedaży, a później konsumenci całkowicie zapomnieli o marce. Firma przespała moment, w którym przestała być pionierem innowacyjnych rozwiązań technologicznych i nadal trwała przy sprawdzonych metodach, jednak te już nie wystarczały. Przedsiębiorstwo próbowało jeszcze później podnieść się z kolan i rozpoczęło produkcję smartfonów, lecz ich urządzenia nie były w stanie konkurować z innymi firmami na rynku.

Ekologia a design przyszłościDeutsche Welle
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas