Galaxy S III z czterema rdzeniami - to już oficjalne
Samsung uciął wszelkie spekulacje dotyczące serca nowego smartfona i poinformował oficjalnie, że nowa Galaktyka będzie wykorzystywać czterordzeniowego Exynosa.
Dzięki wykorzystaniu nowych technologii i ulepszonego procesu 32 nm, Exynos 4 Quad ma pobierać o 20 % mniej energii niż dotychczasowe dwurdzeniowe układy Samsunga, a przy tym być dużo bardziej wydajny. W praktyce chipset zapewni odtwarzanie/nagrywanie wideo w jakości FullHD z szybkością 30 kl./s, obsługę HDMI 1.4 czy świetne przetwarzanie zdjęć z aparatów o wysokiej rozdzielczości. Samsung chwali się, że nowy Exynos zapewni wrażenia na komputerowym poziomie, co użytkownicy będą mogli odczuć w grach nowej generacji.
W oficjalnej notce prasowej Samsung nie zdradził informacji o nowym układzie graficznym, ale z benchmarków wynika, że będzie on dużo lepszy niż stosowane obecnie ARM Mali-400 MP4. Będzie więc to zapewne GPU Mali-T604 (czterordzeniowe z obsługą OpenGL ES 3.0). Nie wiadomo również, czy układ w standardzie będzie wyposażony w moduł LTE. Może więc okazać się, że wersje SGSIII sprzedawane w stanach będą wyposażone w układy dwurdzeniowe Qualcomma (Snapdragon S4 Class) lub starszego Exynosa 4212. Południowokoreański producent już rozpoczął wysyłkę sampli do wewnętrznych partnerów.
Zgodnie z wcześniejszymi oczekiwaniami nowy Exynos 4 Quad trafi na rynek wraz z Galaxy S III, a potem ma pojawić się również w ulepszonych wersjach Galaxy Tab 10.1 2 i Galaxy Note 10.1. Będzie to z pewnością najmocniejszy z czterordzeniowych układów ARM, który doskonale dopełni mocną specyfikację nadchodzącego okrętu flagowego Samsunga (m.in. aparat 12 Mpix z BSI i 4,7-calowy ekran Super AMOLED o rozdzielczości HD).
Skoro o wydajność można być spokojnym, pozostaje mieć nadzieję, że Samsung zadba o lepsze wsparcie deweloperów niż w przypadku poprzednich Exynosów. Część użytkowników zapewne pamięta, że na niektóre topowe tytuły posiadacze Galaxy S II musieli czekać po kilka tygodni dłużej, co wynikało z konieczności dodatkowej optymalizacji gier. Jeżeli nie zmieni się to w przypadku Exynosa 4 Quad, urządzenia z Tegrą 3 będą miały na starcie sporą przewagę.
Mateusz Żołyniak