Nieetyczna loteria w Orange
Do Komisji Etyki Reklamy napłynęła skarga na działania marketingowe związane z loterią organizowaną dla użytkowników komórkowej sieci Orange. Po zbadania uznano, że działania "szkodzącą całej branży reklamowej".
"Po wysłaniu wiadomości "ORANGE" na nr 60400 otrzymałem wiadomość z adresem strony internetowej - http://m.klubloteriiorange.pl, na której również nie ma informacji o konkursie, do którego przystąpiłem. Następna wiadomość, którą otrzymałem: "Witamy w usłudze KLUB ORANGE. Opłata za każdego przychodzącego sms specjalnego to 4.92 PLN brutto. Raz dziennie otrzymasz SMS aktywizujący Twoje losy". Nie znalazłem regulaminu tego konkursu. Aktywizowano płatną usługę KLUB ORANGE bez mojej zgody. Nie otrzymałem regulaminu tej usługi. Otrzymałem informację o sposobie wyłączenia usługi. Koszt wyłączenia tej usługi to cena zwykłego SMSa. Niemniej klient musi pokryć koszt SMSa, żeby wyłączyć usługę, na którą się nie zgodził. Prawdopodobnie obciążono mnie kosztem 4.92 za pierwszą przysłaną wiadomość. Organizatorem loterii jest Internetq Poland Sp. z o.o" - dodaje skarżący.
Po rozpatrzeniu sprawy Rada Etyki Reklamy uznała, że przedmiotowa reklama narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy i jest reklamą szkodzącą całej branży reklamowej. Dopatrzono się naruszenia dobrych obyczajów i uznano, że reklama nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych oraz że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej.
Zdaniem zespołu orzekającego wysoce nieetyczne jest formułowanie regulaminu loterii z domniemaną zgodą na pobieranie środków z konta użytkownika. Użytkownik nie jest zobowiązany do czytania tego co reklamodawca pisze do niego w SMS-ach. Przedmiotowa reklama w obecnej postaci nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia i wiedzy, gdyż informacja zawarta w reklamie sms-owej była niepełna. Zdaniem zespołu orzekającego biorąc pod uwagę ułomność kanału komunikacji jakim jest sms, w którym można zawrzeć 160 znaków, istotne jest aby reklamodawca jednoznacznie komunikował faktyczne zasady uczestnictwa w loterii.
Ponadto Zespół Orzekający, zauważył, że ważne aby komunikacja SMS-owa była jasna i rzetelna oraz aby w SMS-ach było odniesienie do regulaminu loterii. Zespół podkreślił, że przedmiotowa reklama była reklamą wprowadzającą konsumentów w błąd z bezpośrednim negatywnym skutkiem finansowym dla konsumentów.
Jednocześnie zaapelowano do Rady Reklamy o zwrócenie się do organów akceptujących regulaminy loterii, aby organizatorzy loterii przykładali większą troskę do formułowania regulaminów loterii oraz by regulaminy były łatwo dostępne przez cały czas trwania loterii.