Technologie z "Battlefield 4" w grach na smartfony

Już wkrótce gry na smartfony i tablety jeszcze bardziej zbliżą się do tych z konsol. Możliwe będzie to dzięki technologiom znanych z takich hitów, jak choćby Battlefield 4 czy Medal of Honor: Warfighter.

Battlefield 4 Commander na tablety
Battlefield 4 Commander na tablety materiały prasowe

ARM ogłosiło niedawno przejęcie firmy Geomerics, której celem ma być uczynienie mobilnych gier bardziej realistycznymi. Ci specjaliści od grafiki 3D stoją za technologią Enlighten, czyli rozbudowanym systemem oświetlenia wykorzystywanym w grach komputerowych i konsolowych. Korzystano z niego m.in. w: Battlefield 3, Battlefield 4, Medal of Honor: Warfighter czy Need for Speed Rivals.

Sam system ma zapewnić poprawne wyświetlanie cieni w stosunku do pozycji słońca, a także korzystanie z globalnego oświetlenia w grach. Mimo przejęcia przez ARM, Geomerics będzie działać jako osobna, niezależna firma. Jej celem będzie przeniesienie obecnej technologii na rynek mobilny oraz przygotowywanie nowych rozwiązań z myślą o urządzeniach z układami ARM. Pierwsze efekty prac można podziwiać na poniższej wideoprezentacji, którą przygotowało ARM. Można spodziewać się, że za jakiś czas pojawią się tytuły na smartfony/tablety wykorzystujące system Enlighten. Jednym z pierwszy ich producentów będzie zapewne Electronic Arts (firma obecnie korzysta z tej technologii). Ruch firmy ARM powinien cieszyć, gdyż to kolejny krok do uczynienia gier mobilnych jeszcze ładniejszymi. Oby tylko Enlighten nie został ograniczony tylko do urządzeń z grafikami Mali (ARM może chcieć, aby był to kolejny mały powód skłaniający do wyboru ich grafiki). Cieszy mnie dodatkowo, że zaawansowanych technologii graficznych w świecie smartfonów przybywa. Nvidia wraz z mobilnym Keplerem ma umożliwić wykorzystanie bardziej zaawansowanych technologii renderowania i symulacji, a Qualcomm z nowymi Adreno stawia na sprzętowe wsparcie dla teselacji i cieniowania geometrycznego. Jest też i polski akcent, w postaci 11 bit studios, które w Anomaly 2 na Androida wykorzystało po raz pierwszy na rynku mobilnym system globalnego oświetlenia (firma korzysta z autorskiego silnika). Niemal pewne jest, że wkrótce tytuły na smartfony i tablety będą wyglądać jeszcze lepiej, a z czasem poziom grafiki będzie zbliżać się do tego z gier konsolowych/komputerowych. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że to samo będzie tyczyć się stopnia dopracowania gier, rozbudowania rozgrywki i strony fabularnej.

Mateusz Żołyniak

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas