Co ma wysokość budynku do wyniku egzaminu? Wszystko!
Na pierwszy rzut oka wydaje się to absurdalne, ale nowe badania opublikowane na łamach Journal of Environmental Psychology wykazały, że istnieje związek między wysokością sufitów w salach egzaminacyjnych a wynikami uczniów.
Nowe badania wykazały związek między wysokością sufitów w salach egzaminacyjnych a wynikami uczniów. Bo jak podkreślają naukowcy, kształt pokoju nie może zrekompensować braków wiedzy ani poprawić poziomu inteligencji, środowisko, w którym przebywamy, ma na nas duży wpływ - obejmuje to m.in. naszą zdolność do koncentracji i pracy nad zadaniami umysłowymi.
Dane nie kłamią. Lepiej, gdy sale egzaminacyjne są niższe
Autorzy badania z Uniwersytetu Południowej Australii i Uniwersytetu Deakin w Australii sugerują, że duże i otwarte pomieszczenia z wysokimi sufitami utrudniają studentom skupienie się na zadaniach. Poprzednie badanie przeprowadzone przez te same zespoły, w którym wykorzystano technologię mapowania mózgu i rzeczywistość wirtualną, wykazało związek między zdolnościami poznawczymi a postrzeganą wielkością otoczenia danej osoby.
Chcieliśmy zastosować wyniki naszych badań laboratoryjnych do zbioru danych ze świata rzeczywistego i sprawdzić, czy przebywanie na dużej przestrzeni, takiej jak sala gimnastyczna, i konieczność koncentracji na ważnym zadaniu, będzie skutkować gorszymi wynikami
W badaniu przeanalizowano wyniki egzaminów 15 400 studentów na przestrzeni ośmiu lat i w trzech kampusach, porównując ich wyniki z oczekiwaniami na podstawie przesłanych wcześniej zajęć. W salach egzaminacyjnych z podwyższonym sufitem uczniowie osiągali zazwyczaj gorsze wyniki w porównaniu z uczniami przystępującymi do egzaminów w salach o "standardowej" wysokości sufitu.
Egzaminy to kluczowy element systemu edukacji
Nawet po uwzględnieniu wieku, płci, pory roku, przedmiotu egzaminu i wcześniejszych doświadczeń egzaminacyjnych, czyli innych czynników, które mogły mieć potencjalny wpływ na wyniki. Jednak jak przekonują badacze, nie możemy jeszcze być pewni, czy rzeczywiste wymiary sali mają wpływ, czy też jest to coś innego związanego z otoczeniem, np. temperatura lub wilgotność w pomieszczeniu, a nawet liczba innych uczniów w pomieszczeniu.
Te przestrzenie są często projektowane do celów innych niż egzaminy, takich jak sale gimnastyczne, wystawy, wydarzenia i występy. Kluczową kwestią jest to, że duże pokoje z wysokimi sufitami wydają się niekorzystne dla uczniów i musimy zrozumieć, jakie mechanizmy mózgowe wchodzą w grę i czy wpływa to na wszystkich uczniów w równym stopniu
Są to pytania, na które odpowiedzi mogą spróbować odpowiedzieć przyszłe badania, ale według badaczy jest jasne, że środowisko ma znaczenie i że możemy zapewnić uczniom czy studentom lepsze warunki i lepszy start w przyszłość, nie organizując egzaminów w salach, które nie są specjalnie do tego celu zbudowane. Zwłaszcza że egzaminy są kluczową częścią systemu edukacji od ponad 1300 lat, kształtując ścieżki kariery i życie uczniów.
***
Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!