Najstarszy przedstawiciel megafauny! Jego czaszka miała dwa metry

Naukowcy odkryli najstarszego przedstawiciela megafauny, który miał aż 17 metrów długości. Mowa o nieznanym wcześniej gatunku ichtiozaura Cymbospondylus youngorum sprzed 246 milionów lat, którego dwumetrową czaszkę z fragmentem kręgosłupa odnaleziono w Górach Skalistych w stanie Nevada w USA. Okaz można podziwiać w Muzeum Historii Naturalnej w Los Angeles.

Skamieniałości ichtiozaura odkryto w Górach Augusta w stanie Nevada. Znaleziono dokładnie dwumetrową czaszkę oraz fragment kręgosłupa, barku i przedniej kończyny. Przypisano je nowemu, wcześniej nieznanemu gatunkowi, który żył 246 milionów lat temu we wczesnym triasie.

Ichtiozaury były ogromną grupą gadów morskich. W morzu nie miało sobie równych. Ich sukces ewolucyjny był zaskakujący. Żyły one już 150 milionów lat przed dinozaurami. Przypominały swoim wyglądem drapieżne delfiny.

Mezozoiczne gady morskie potrafiły urastać do ogromnych rozmiarów. Były najbardziej spektakularnymi przedstawicielami ówczesnej megafauny. Nowy gatunek chociaż należy do jednych z nich, nie może równać się z innym rekordzistą, który liczył aż 26 metrów!

Gigantyczny ichtiozaur! Miał dwumetrową głowę

Wyjątkowość Cymbospondylus youngorum polega na tym, że jest najstarszym znalezionym okazem gigantycznego ichtiozaura. Żył on 246 milionów lat temu, czyli zaledwie trzy miliony lat po największym w historii Ziemi wymieraniu permsko-trasowym. Daje to dowód, że w tak krótkim czasie grupa gadów morskich osiągnęła dominację w oceanach i stanęła na szczycie piramidy pokarmowej.

Znalezisko dwumetrowej czaszki można podziwiać w Muzeum Historii Naturalnej w Los Angeles. Pracownicy muzeum chętnie pozowali przy nim, aby jeszcze dobitniej uzmysłowić, jak ogromne były niegdyś te morskie zwierzęta.

Dowiedz się więcej na temat: ichtiozaur | megafauna