Nauka i stres. Lepiej pamiętamy to, czego uczymy się w stresie
Szybciej przypominamy sobie informacje, które przyswoiliśmy sobie w stresie - wynika z badań opublikowanych w piśmie "Learning & Memory". Naukowcy z Uniwersytetu Arkansas w USA badali wpływ stresu na zapamiętywanie wiadomości wśród 130 osób.
Uczestnicy badania zostali podzieleni na dwie grupy, które poproszono o zapamiętanie listy słów dotyczących cech osobowości oraz innych słów, niezwiązanych tematycznie.
Osoby z pierwszej grupy miały zapamiętywać je, wygłaszając mowę na temat swojej osobowości przed komisją oceniającą.
Druga grupa miała mówić na ten sam temat w niestresującym środowisku - rozmawiając z innymi uczestnikami.
Wpływ stresu na zapamiętywanie jest złożony
Okazało się, że stres podczas kodowania informacji prowadził do lepszego przypominania sobie później materiału powiązanego z tym stresem (w tym przypadku słów związanych z osobowością).
Słowa, które nie miały związku z czynnikiem stresującym (niezwiązane z cechami osobowości) nie były jednak tak dobrze zapamiętywane.
Nieznacznie mniejszy efekt widoczny był w przypadku słów kodowanych 23 minuty po wystąpieniu czynnika stresującego.
Wpływ silnego stresu na proces zapamiętywania jest złożony. W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie oddziaływaniem stresu na funkcje poznawcze, gdyż coraz więcej ludzi doświadcza częstej ekspozycji na stres. Przewlekła lub częsta ekspozycja negatywnie wpływa na koncentrację, jakość snu i pamięć, a także może powodować uszkodzenia mózgu - piszą autorzy publikacji