Naukowcy odkryli nowy rodzaj komórek siatkówki oka

Zespół naukowców z Centrum Oka Johna A. Morana na Uniwersytecie Utah, kierowany przez dr Ninga Tiana, odkrył nowy typ tzw. interneuronów w siatkówce oka. Jest to rodzaj kluczowych neuronów w łańcuchu komunikacji informacji między siatkówką a mózgiem.

Nowe odkrycie może okazać się przełomowe w naszym rozumieniu centralnego układu nerwowego i wszystkich klas neuronów biorących udział w przekazywaniu sygnału.

- Na podstawie morfologii, fizjologii i właściwości genetycznych, ta komórka nie pasuje do pięciu klas neuronów siatkówki, które po raz pierwszy zidentyfikowano ponad 100 lat temu. Proponujemy, że mogą one same należeć do nowej klasy neuronów siatkówki - powiedział dr Tian.

Nowo odkryte komórki zostały nazwane komórkami Campana. Przekazują one sygnały wizualne z obu typów światłoczułych fotoreceptorów (czopków i pręcików) w siatkówce, ale ich dokładne przeznaczenie jest nieznane. Eksperymenty wykazały, że komórki Campana pozostają aktywne przez niezwykle długi czas - aż 30 sekund - w odpowiedzi na 10-milisekundową stymulację impulsem świetlnym.

- Uważa się, że w mózgu, komórki o długiej aktywacji są zaangażowane w pamięć i uczenie się. Ponieważ komórki Campana zachowują się w podobny sposób, wydaje nam się,  że mogą one odgrywać rolę w wywoływaniu tymczasowej "pamięci" o niedawnej stymulacji - dodał dr Tian.

Odkrycie komórek Campana może poszerzyć naszą wiedzę o przekazywaniu impulsów nerwowych i komórek zaangażowanych w ten proces.

Dowiedz się więcej na temat: neurony | siatkówka | oczy | impulsy nerwowe