Niesamowite odkrycie w Chinach. Ten kompleks ma 4000 lat!

Jeszcze przed końcem roku archeologom udało się dokonać kolejnego niezwykłego odkrycia. W chińskiej prowincji Henan w centrum kraju udało się odkopać niezwykłe ruiny kompleksu pałacowego. Pozostałości znalezione na stanowisku archeologicznym Xinmi mają mieć nawet 4000 lat.

Niezwykłe odkrycie w Chinach

Chiny od lat fascynują archeologów. To wyjątkowe miejsce, w którym od tysięcy lat działo się wiele. Przeróżne dynastie sprawowały władzę nad ogromnym terytorium, zostawiając po sobie niekiedy wspaniałe budowle, odkrycia naukowe i inne ślady bytowania w tym obszarze. Mimo prac archeologów prowadzonych od lat wciąż udaje się odkrywać nowe rzeczy, które niezmiennie cieszą i szokują. Nie inaczej było tym razem.

Do wyjątkowego odkrycia doszło na stanowisku archeologicznym Xinmi w prowincji Henan (centralne Chiny). To właśnie tam badaczom udało się odkryć ruiny kompleksu pałacowego otoczonego murami. Szacuje się, że ten pierwotnie został wzniesiony aż 4000 lat temu.

Dlaczego naukowcy i archeolodzy uznają to za odkrycie ogromnej wagi? Powód jest jeden i to całkiem konkretny.

Najstarsza dynastia Chin

Szacowany wiek wynoszący około 4000 lat oznacza, że pałac pochodzi z dynastii Xia - najstarszej dynasti wyszczególnianej w chińskiej historiografii. Ta panowała w okolicach 2000-1600 roku przed naszą erą, a przynajmniej tak sądzi część historyków. Uznaje się ją za półlegendarną, z uwagi na brak znalezionych do tej pory konkretnych potwierdzeń w wykopaliskach i źródłach pisanych.

To odkrycie może stanowić kamień milowy w próbach zrozumienia przez naukowców tego, co działo się na terenie dzisiejszych Chin przed kilkoma tysiącami lat. Możliwe, że odkrycie kompleksu pałacowego przyczyni się do zmiany statusu dynastii Xia.

Jednak co konkretnie odkryli badacze w tym miejscu? Na dnie dawnego jeziora znaleziono przede wszystkim ogromny kształt budowli, na który obecnie składają się pozostałości fundamentów. To pozwoli dość dokładnie określić, jak pierwotnie wyglądał pałac. Już teraz archeolodzy są w stanie wskazać np. w których miejscach znajdowały się tarasy wychodzące z niektórych pomieszczeń:

Konstrukcja zajmuje spory obszar prawie dwóch tysięcy metrów kwadratowych. Pałac ma 200 stóp długości i 30 stóp szerokości. Na razie nie określono na jaką wysokość wznosił się w powietrze. Wiemy natomiast, jakich technik budowlanych używano. Podstawą stanowiło ubijanie ziemi i wykorzystywanie do tego sprasowanych surowców, jak wapno czy kreda. To stanwoiło podstawę do wzniesienia pałacowej konstrukcji.

Skutki chińskiego odkrycia

Starożytny pałac sprzed 4000 lat pozwoli archeologom na badanie nie tylko życia bogatszych osobistości tamtych lat. To może umożliwić również dowiedzenie się więcej na temat struktury regionu i tego, kto faktycznie sprawował wówczas władzę. Jedną z rzeczy jest możliwość ewentualnego potwierdzenia faktycznego panowania dynastii Xia.

Inne potencjalne odkrycia to sposób funkcjonowania społeczeństwa, charakterystyka prac rolnych i gospodarki. Już teraz wiemy, że poza pałacem w okolicy zdołano wyszczególnić np. specjalne budynki magazynowe, służące choćby do przechowywania zboża.

Dowiedz się więcej na temat: Chiny | Archeologia | niesamowite odkrycie