Odkryto tajemniczą hybrydę komety i planetoidy

​Naukowcy odkryli tajemnicze ciało niebieskie, które ma cechy zarówno komety, jak i asteroidy. Co najciekawsze, obiekt ten w ogóle nie powinien istnieć.

Różnice między kometami a asteroidami są dość wyraźne. Komety zazwyczaj pochodzą z zewnętrznych rejonów Układu Słonecznego i mają długie, eliptyczne orbity. Są zbudowane z lodu, który pod wpływem sublimacji podczas zbliżania się do Słońca, zamienia się w pylistą poświatę zwaną komą. Asteroidy (planetoidy) zazwyczaj krążą w tzw. głównym pasie, między Marsem i Jowiszem, a ich orbity są zbliżone do orbit planet. Uważa się je za obiekty dość suche i skaliste, więc na niebie nie wyglądają tak spektakularnie jak komety.

Obiekt oznaczony jako (248370) 2005 QN173 jest niezwykły, bo ma cechy zarówno komety, jak i planetoidy. Znajduje się w pasie głównym planetoid i okrążą Słońce po szerokim, regularnym okręgu. W lipcu, podczas najbliższej odległości od Słońca, dostrzeżono jednak oznaki odgazowania obiektu (248370) 2005 QN173. Pojawiła się koma, charakterystyczna tylko dla komet.

Naukowcy uważają, że (248370) 2005 QN173 jest hybrydą komety i planetoidy, przykładem rzadkiego obiektu astronomicznego, znanego jako aktywna planetoida lub kometa pasa głównego. Do tej pory naukowcy namierzyli zaledwie 20 takich obiektów, a potwierdzili istnienie ośmiu. Najciekawsze w przypadku (248370) 2005 QN173 jest to, że obiekt ten był aktywny już w przeszłości.

- Takie zachowanie wskazuje, że jego aktywność jest spowodowana sublimacją materiału lodowego. 248370 może być traktowana zarówno jako asteroida, jak i kometa, a dokładniej jako asteroida pasa głównego, która niedawno została uznana za kometę. Pasuje ona do fizycznej definicji komety, ponieważ jest prawdopodobnie lodowa i wyrzuca pył w przestrzeń kosmiczną, mimo że ma również orbitę asteroidy. Ta dwoistość i zacieranie się granicy pomiędzy tym, co wcześniej uważano za dwa zupełnie odrębne typy obiektów - asteroidy i komety - jest kluczową częścią tego, co czyni te obiekty tak interesującymi - powiedział Henry Hsieh, astronom z Planetary Science Institute.

Obserwacje przeprowadzone między 8 lipca a 14 sierpnia przez Asteroid Terrestrial-Impact Last Alert System (ATLAS) potwierdzają obecność komy w (248370) 2005 QN173. Jądro obiektu ma ok. 3,2 km średnicy, a ogon kometarny rozciąga się na ponad 720 000 km, przy szerokości zaledwie 1400 km.

Zgodnie z obowiązującym stanem wiedzy, obiekty takie jak (248370) 2005 QN173 nie powinny istnieć. Potrzebne są dalsze obserwacje, by go zrozumieć.

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.