Ogłosili przełom. Przekształcili agresywne komórki nowotworowe w zdrowe

Naukowcy opracowali nowy sposób leczenia szczególnie agresywnej postaci dziecięcego raka, który tworzy się w tkance mięśniowej - zmusili komórki nowotworowe do zmiany w zdrowe!

Nowy sposób leczenia zmienia komórki rakowe w zdrowe mięśniowe /123RF/PICSEL

Jak dowiadujemy się z publikacji w magazynie naukowym Proceedings of the National Academy of Sciences, badaczom udało się pobudzić komórki mięśniakomięsaka prążkowanokomórkowego do przekształcenia się w normalne zdrowe komórki mięśniowe. To rodzaj nowotworu najczęściej występujący u dzieci i młodzieży, który jest agresywny i często śmiertelny, bo wskaźniki przeżycia w grupie średniego ryzyka wynoszą od 50 do 70 procent. Nowe odkrycie to przełom, który może przyczynić się do opracowania nowych metod leczenia tej poważnej choroby, a także doprowadzić do podobnych przełomów w leczeniu innych typów nowotworów u ludzi.

Potrafią zmusić raka do zmiany w zdrowe komórki

Naukowcy zbudowali swoje odkrycie na tzw. terapii różnicującej, która okazała się skuteczna w przypadku innych nowotworów. Podczas wcześniejszych badań zauważyli, że komórki białaczki nie są w pełni dojrzałe, podobnie jak niezróżnicowane komórki macierzyste, które nie rozwinęły się jeszcze w pełni w określony typ komórek. Terapia różnicowania zmusza te komórki do dalszego rozwoju i różnicowania się w określone dojrzałe typy komórek.

Zespół Christophera Vakoca w jednym z poprzednich eksperymentów był w stanie odwrócić mutację komórek nowotworowych pojawiających się w mięsaku Ewinga, innym nowotworze wieku dziecięcego, który zwykle rozwija się w kościach. Teraz chcieli zaś sprawdzić, czy uda im się powtórzyć sukces w leczeniu mięśniakomięsaka prążkowanokomórkowego, w przypadku którego, jak sądzono, leczenie różnicujące miało zająć dziesięciolecia.

Opracowanie tej metody miało zajęć dekady

Tymczasem wiele wskazuje na to, że już udało się je opracować - badania genetyczne pozwoliły zawęzić zakres genów, które mogą zmusić geny mięśniakomięsaka prążkowanokomórkowego do dalszego rozwoju w komórki mięśniowe, a odpowiedź znaleźli w białku zwanym jądrowym czynnikiem transkrypcyjnym Y (NF-Y).

Co więcej, autorzy badania twierdzą, że ich technika, zademonstrowana już na dwóch typach mięsaków, może mieć zastosowanie również w przypadku innych  typów nowotworów, ponieważ dostarcza naukowcom narzędzia potrzebne do znalezienia sposobu na wywołanie różnicowania komórek nowotworowych.

Dowiedz się więcej na temat: raki | komórki nowotworowe