Przeszczep bakterii jelitowych odmłodził myszy

To kolejne badanie, w którym wykazano niezwykle silny związek bakterii jelitowych ze stanem organizmu. Na razie jednak nikt nie proponuje odmładzania ludzi w ten sposób.

Brzmi to trochę jak powieść science-fiction, a trochę jak baśń o poszukiwaniu eliksiru młodości. Niestety jej bohaterami nie są ludzie, lecz laboratoryjne myszy.

Naukowcy z Univeristy of East Anglia, którzy publikują swoją pracę w czasopiśmie “Microbiome" opisują, że odmłodzili myszy dzięki przeszczepowi bakterii jelitowych. W odwrotnym eksperymencie młodym myszom przeszczepili bakterie jelitowe od starych współtowarzyszy. To z kolei je postarzyło.

To kolejna odsłona opowieści o tym, jak bardzo związani jesteśmy z mikrobami zamieszkującymi nasze jelita - czyli naszym mikrobiomem. Z badań wiadomo na przykład, że jedne bakterie jelitowe mogą nas odchudzić, inne utuczyć. Ale żeby odmłodzić?

Przeszczep bakterii może postarzyć - albo odmłodzić - mózg

Eksperymenty wykazały, że u starych osobników więcej jest niektórych bakterii (z rodzajów Prevotella, Lacnospiraceae i Facecalibaculum). Gdy zostaną przeszczepione młodym, uszkadzają komórki nabłonka jelit. Do krwioobiegu przedostają się związki chemiczne, które bakterie wytwarzają. Wywołują w organizmie stany zapalne - także w mózgu oraz siatkówce oka, czyli organach szczególnie podatnych na uszkodzenia.

Takie zmiany rzeczywiście zachodzą z wiekiem - ale można to odwrócić. W jelitach młodych zwierząt żyje więcej innych mikrobów (rodzajów Bifidobacteria, Eubacteria oraz Akkermansia). Wpływają one na metabolizm witamin z grupy B i tłuszczów. Przeszczep bakterii pobranych od młodych osobników cofa niekorzystne zmiany w siatkówce, mózgu oraz odmładza komórki samych jelit, wykazali badacze.

Inflammaging czyli starzenie to skutek procesów zapalnych

Odkrycie naukowców potwierdza częściowo hipotezę nazywaną “inflammaging" od angielskich słów “inflammation" - zapalenie oraz “aging" - starzenie się. Według niej za procesy starzenia odpowiadają mechanizmy zapalne, które uszkadzają komórkową maszynerię.

Naukowcy zamierzają teraz zbadać, jak długo utrzymują się efekty takich bakteryjnych przeszczepów. Chcą też stwierdzić, czy w ten sposób można odmłodzić także inne organy - siatkówkę, mózg i jelita badano, bo ich komórki są szczególnie wrażliwe na uszkodzenia.

Naukowcy będą też poszukiwać odmładzających związków chemicznych wytwarzanych przez bakterie jelitowe - czyli prowadzić naukowe poszukiwania "eliksiru młodości".

Dowiedz się więcej na temat: bakterie jelitowe | starzenie