Renifery jak marines! Odkryli, że korzystają z... noktowizji

Naukowcy próbowali zrozumieć, dlaczego kolor oczu reniferów zmienia się w zależności od pory roku. Odkryli, że renifery korzystają z pewnej formy noktowizji do wykrywania źródeł pożywienia.

Renifery to wyjątkowe zwierzęta. Znowu dowiedzieliśmy się o nich czegoś ciekawego /123RF/PICSEL

Renifery są wyjątkowe. Korzystają z noktowizji

Wygląda na to, że renifery potrafią coś więcej, niż tylko ciągnąć sanie świętego Mikołaja! A mówiąc już całkiem poważnie, nowe badanie wykazało, że zwierzęta te wykorzystują pewną formę noktowizji do wykrywania źródeł pożywienia.

A dowiedzieliśmy się tego niejako przypadkiem, bo naukowcy z Uniwersytetu St Andrews nawiązali współpracę z Dartmouth College w New Hampshire w USA, aby przeprowadzić badanie mające na celu ustalenie, dlaczego oczy reniferów zmieniają kolor w zależności od pory roku.

Bo warto wiedzieć, że powierzchnia oczu renifera (tapetum) zmienia się z koloru złotopomarańczowego latem w intensywnie niebieski odcień w miesiącach zimowych i są to jedyne znane nam zwierzęta, które to potrafią.

W trakcie tego badania okazało się, że chociaż zmiana koloru oczu renifera może pomóc mu lepiej widzieć w szczycie zimy, gdy występują obfite opady śniegu, umożliwia również przepuszczanie światła ultrafioletowego. W efekcie renifery przyjmować mają dwa razy więcej światła UV i wyraźnie widzieć w ciemności, co pomaga im szukać pożywienia.

Noktowizja pomaga im szukać ulubionych porostów

Wiadomo, że renifery żywią się szczególnym gatunkiem porostów o nazwie Cladonia rangiferina, często nazywanym potocznie "mchem reniferowym". Gatunek ten w rzeczywistości nie jest mchem i rośnie w gąbczastych rabatach na północnych szerokościach geograficznych, gdzie żyją renifery.

Jest to roślina niezbędna dla ich przetrwania zimą, dlatego naukowcy już wcześniej sugerowali, że widzenie w nocy może być przystosowaniem do szukania tych właśnie porostów, ale poprzednie badania nie przyniosły żadnych istotnych dowodów.

Inna z autorek badania, prof. Catherine Hobaiter, wskazuje też, że na świecie występuje ponad 13 000 gatunków porostów, ale jak dotąd nikt nie zbadał dokładnie tego, którym żywią się renifery. W związku z tym badacze postanowili to zmienić - zespół sfotografował różne siedliska porostów w świetle UV i stwierdził, że różne gatunki w różny sposób absorbują lub odbijają światło, a "mech reniferowy" silnie je absorbuje.

Mówiąc krótko, renifery mogą w ten sposób odnaleźć bezpośrednią drogę do jedzenia, nie marnując energii na wędrówkę w poszukiwaniu pożywienia w zimnym, jałowym środowisku. Jeśli widzą porosty z daleka, daje im to dużą przewagę, pozwalając oszczędzać cenne kalorie w czasach, gdy pożywienia jest niewiele.

Dowiedz się więcej na temat: renifery | noktowizja