Sensacyjne odkrycie! Czy to najstarsze w dziejach Ziemi kamienne narzędzia?

Będąc archeologiem, można odkryć rzeczy, o których przeciętny człowiek może sobie tylko przyśnić. Badacze w trakcie swoich wykopalisk odkopali potencjalnie najwcześniejsze kamienne narzędzia, które kiedykolwiek zostały wykonane na Ziemi, a także pozostałości rzeźni 2,9 mln lat temu.

Archeolodzy, pracując niedaleko Jeziora Wiktorii w Afryce, odkryli najstarsze w historii dowody wskazujące na używanie narzędzi przez naszych przodków. Służy one do obróbki mięsa z... hipopotamów. Artefakty datowane są na około 2,9 mln lat, jednocześnie naukowcy stawiają teraz pytanie, który przodek człowieka był pierwszym, który stworzył narzędzia.

Badacze prowadzili wykopaliska w Nyayanga na półwyspie Homa w zachodniej Kenii i odkopali co najmniej trzy różne rodzaje kamiennych narzędzi - były one używane do cięcia, tłuczenia i skrobania zarówno zwierząt, jak i roślin.

Jednocześnie zostały znalezione najstarsze skamieniałe zęby Paranthropusa, który uważany jest za pośredniego kuzyna Homo sapiens. Styl tworzenia nowoodkrytych narzędzi jest podobny do narzędzi Oldowan (datowane na 2,6 mln lat), które, jak sądzili do tej pory naukowcy, były najwcześniejszymi przykładami narzędzi kamiennych wykonanymi przez ludzkie ręce.

W sumie odkryto 330 nowych artefaktów. Nowe narzędzie sugerują, że technologia wykonywania narzędzi narodziła się znacznie wcześniej, niż do tej pory sądzono.

- To jeden z najstarszych, jeśli nie najstarszy przykład technologii Oldowan - mówi Thomas Plummer z Queens College. Z kolei jak powiedział Rick Potts z Narodowego Muzeum Historii Naturalnej: - Technologia Oldowan była jak nagły rozwój zupełnie nowego zestawu zębów poza twoim ciałem i otworzyła drzwi naszym przodkom na nową różnorodność żywności na afrykańskiej sawannie.

Potts dodaje: - Badacze od dawna zakładali, że tylko rodzaj Homo, do którego należą ludzie, był zdolny do wytwarzania kamiennych narzędzi. Ale znalezienie Paranthropusa obok tych kamiennych narzędzi otwiera nowy fascynujący rozdział w historii człowieka.

Rzeźnia sprzed milionów lat

Ponadto na stanowisku archeologicznym odnaleziono ponad 1700 kości zwierzęcych, które należały do hipopotamów i różnego rodzaju bydła. Naukowcy sugerują, że natknęli się na miejsce "prehistorycznego sklepu mięsnego", w którym nasi przodkowie przygotowywali wcześniej upolowane zwierzęta.

Dopiero po 2 mln lat przodkowie człowieka nauczyli się kontrolować ogień — wcześniej mięso było spożywane na surowo. Naukowcy snują przypuszczenia, że pierwsze narzędzia mogły służyć także do miażdżenia mięsa na łatwą do spożycia papkę, która mogła przypominać... tatar (który był wówczas robiony m.in. z hipopotama). Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Science.

Dowiedz się więcej na temat: hominid | Archeologia | paleontologia | prehistoria | odkrycie naukowe